Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.04.2008 21:20 - Една ненаучна приказка за Валдорфско училище в Швейцария
Автор: anieva Категория: Технологии   
Прочетен: 4599 Коментари: 3 Гласове:
0



                                                И те му се покоряваха                            ненаучна приказка за едно Валдорфско училище в Швейцария                                                                         първа част                     Влакът потегля. Настаняваме се със сина ми във вагона и ...нещо в душата ми просветва. Спомени от минал живот? ...Не знам, но бързам да го споделя с хартията. -Какво драскаш там?- негодува „детето”. -Пиша.Мълчи. И потъвам в далечни и по-близки спомени. Връщам се от „извисен семинар”   3.04.08   9.32 часа. Залата на УЦ „Бачиново” / до Благоевград/ се изпълва с участниците в поредния семнар по антрпософска лечебна педагогика и социална терапия с международно участие. Мениджърите на форума / Д-р Херц и Едит Моор/ нервно поглеждат часовниците си. Не могат да свикнат с „българската точност”. / Самият Герхард Херц има достатъчно семейни грижи, синът му е на Филипините.../,но не позволява личните проблеми да отнемат от професионалната му енергия. Педантичен и стриктен / в добрия смисъл на думата/ ,той успява от „квантовата супа на бюрократичните неуредици да създаде хармония”. Изцяло покриващ определението за интелигентност. Но това не го прави „студен сухар”.Д-р Херц е водачът на форума, осмисленото действие, стоплено от сърцето. Пресконференция,тренинги,колоквиум...Няма мърдане.Тук мързелът не е на почит.Програмата се изпълнява.Практическите упражнения следобед също. „Курц-курц-ланг”/ късо-късо-дълго/ повтаря румънският специалист по художествена евритмия Константин Груйа.А групата в спортни трика и цвички се върти в перфектен синхрон. ...”Нарисувайте душата си” бе нестандартното задание на Марияна Николова /преподавател в Кралския колеж по изкуства - Англия/ ... „Нека опитаме да започнете от своя тон и да завършите в един общ за всички тон”- това бе посланието за „музикален консенсус” на Едит Моор. Всички са заели местата си и очакват с нетърпение поредния учебен филм и лекцията на Хуго Льофел / Швейцария/. Интересна личност- биолог,еколог,музикант,невероятно артистичен, учудващо пластичен, излъчващ особена духовност. Хуго е ръководител на швейцарско Валдорфско училище за деца от І-ІV клас. Катя Белопитова превежда неуморно.От ранна сутрин до късна вечер. Излъчва духовната сила на покойната ми майка. Не й е леко. Работохолизъм за благото на другите.... Потапяме се в магията на киното и въпреки предварителната нагласа/ я, колко сме ги гледали тези филм за нестандартни педаггически трикове/, след втория кадър забравяме за предубежденията и като деца се пренасяме в „другата реалност” . Колко е красива Швейцария през март. В планината снегът вали нежно, гальовно, като в приказка. И един приказен сюжет се експонира в съзнанието ми. / Странно защо си представям, че съм Матилда, правеща утринната си разходка, докато Ото фон Везендонк все още спи и сънува.../ Универсалният служител на малкото училище / двойник на мой любим учител от детството/ пали опитно камината и приготвя класната стая за 14-те деца. /Разрови жарта,пепелта сбери. В тоз живот студен, бъди огнище. Нека за света и за нас гори. Приседни до мен.Не казвай нищо.   Всичко зная аз.Всичко знаеш ти. Думи пред жарта са тъй излишни. Нека вместо нас огънят шепти. Нека любовта ни е Огнище...   Дали така се е изповядвал Вагнер на своята любима?/    Но да се върнем в пресъздаваната съвременност . Няма чистачка, да не сте си и помислили за директор. Ан/ съпругата на Хуго/ приготвя закуска за учениците. А самият той храни зайците и кокошките. Защо ли? Основно правило във Валдорфското училище е децата да консумират биологично чиста храна / получена чрез биодинамично земеделие/.Ан и Хуго живеят в „имението” / близо до Берн/ сред природата. Имат син на 21, също възпитаник на Валдорфско училище. Между двамата съпрузи има невероятна хармония и говорейки за добрите постижения н Хуго като валдорфски педагог, винаги се озъртаме и за Ан. Тя е постоянно до него. Понякога просто мълчи и плете. Но в погледа й има безрезервна любов. Щастливец е този Хуго.Толкова е невъзможно в съвременния свят да имаш жена, която да е само твоя. Дискретно и мълчаливо Ан се включва в демонстрациите със своята малка роля.А Хуго я обича неотразимо. Неестествено.Тайничко я поглежда отстрани./ Ето, това е моята жена! / .Горд е с нея. Ефектът от тяхната заедност се усилва.Двамата на едно място са просто прекрасни.Нещо като еталон за съвършеното семейство.Съвършенство? Има ли такова? Но те не го осъзнават. Синхронът им е уникален и поразяващ. И всички им завиждат.Защо ли? Защото са „ин” и „ян”.И „пъзелът на живота им е точно подреден”. Класната стая е затоплена вече. Учителят отива на гарата да посрещне своите ученици, идващи от различни места.Първият влак пристига и децата нахлуват с радостен вик в чакалнята.Трябва да постоят 15 минути .Малчуганите са щастливи.Зачервени и разчорлени играят на сляпа баба.Смеят се. Радват се. Ето,че пристига и втората група. Учителят ги повежда.Те тръгват пеша / 1 км/ по снежната пътека към учлището/ дома/ на Ан и Хуго. (Защо ли се сещам за увитите с шалове деца, слизащи от колите пред училището, в което работя. ) . Вероятно някой чиновник би ме репликирал: „ ама как така - хем училище, хем дом? –нали едното е институция, а другото – частно пространство” . Ето така. Учителят / и Духовен баща/ въвежда децата в стаята и започва организирано деня с общите им ритуали. Първо – домашните работи. Тук думата има любимецът на класа / котката/ . И тя се включва в проверката. Търка с лапичка страницата на албума./Ах, къде са от ХЕИ? / Дори цветята казват „Здравейте, деца!” Всичко е живо. Хуго Льофел е любящ, но твърд и непреклонен със своите възпитаници.Започва колективната молитва.Свещта е запалена, а децата с притворени очи повтарят сакралните слова : „Отче,наш”.... Дотук добре.Колко много дейности.Дори съвместно миене на зъбите след закуската.А при нас... в българското училище до този момент/ около 9 часа/ -учениците са проспали и българския, и математиката, ако въобще са влезли в час. Големи ритуали, голямо „мотаене”/ по швейцарски/. Но системата на Хуго работи безотказно, защото е сътворена с много любов от даващите души на двамата валдорфи. Какво ни поразява? Децата са бодри от разходката, имат чудесен външен вид, здрави бузки и блясък в очите. Нахранени пълноценно /със зърнени храни и мляко/ ,смирени от молитвата...Какво не споменахме? За успешното обучение трябва и радост.Започват ритмичните музикални игри под невероятно артистичното ръководство на учителя / бих казала едно непораснало 60 годишно дете/.Изговарят се римушки на немски и френски,броилки, разиграват се кратки басни с мизансцен, диалози./ Съвсем между другото Хуго е толкова добър в професията си ,че ни научи да четем на немски за 2 часа.Артикулацията му е безупречна и затова ,без да разбират френски повечето семинаристи повтаряха фразите вярно.Д-р Херц е смаян от експеримента.Всички възрастни от групата искат да бъдат „учениците на Хуго”. Голям магьосник.../ Отново се връщаме към филма. Хуго Льофел „събужда” волята на децата за около 30-60 минути. Редувайки релаксация / молитва/ и тониране/ ритмични говорни игри/ , релаксация / хорово пеене и колективно свирене на блок-флейти/, тонус...той провокира майсторски лимбичната система на учениците/ елегантно и постепенно/ и едва около 10 часа учителят си позволява да „атакува”сериозната когнитивна дейност. Започва обучението от съответната „епоха”/ генерална тема/ , реализиращо се за около 4 седмици. От предоставените работни албуми на децата установихме, че процесът на развитие на графичните умения, пространствените възприятия и праксис е съвършено реализиран в свободна приказна форма.Учителят измисля увлекателна вълшебна история за буквите чрез образи и картини. Говорене, разказване / устна реч/ ,смятане и писане/ без редове/- това са основните дейности за учениците от І и ІІ клас.А четенето се отлага до момента, в който възприятията „втасат” и тестото е готово за формуване. Преди това се практикува „говорещо писане”...Ако и ние си послужим с образно сравнение Хуго удължава „ любовната игра” малко повече, за да постигне завършени резултати и добра кулминация в мисловната дейност на своите възпитаници.Финалният продукт е трайно овладяно знание без преумора. Дали да не отделим позитивното от тази методика?  



Гласувай:
0



1. анонимен - Chudesno opisanie! Kakvo po-to4no ...
11.04.2008 21:34
Chudesno opisanie! Kakvo po-to4no zna4i "govore6to Pisane"?
цитирай
2. анонимен - И те му се покоряваха
12.04.2008 20:08
Благодаря за проявения интерес.
"Говорещото писане" представлява съчетаването на двете дейности - т. е. ученикът изговаря написаното на глас в процеса на извършването на преписа от дъската.
цитирай
3. анонимен - Вече и в София
03.09.2012 11:27
http://vbox7.com/play:7d8d8bb6b0 Един полезен и приятен филм за тази педагогика, която вече има свое училище и в София :-) www.waldorf.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: anieva
Категория: Технологии
Прочетен: 450696
Постинги: 118
Коментари: 132
Гласове: 211
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031