Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.04.2008 16:33 - Valdorfskoto uchilishte
Автор: anieva Категория: Технологии   
Прочетен: 844 Коментари: 0 Гласове:
0



SEMINAR HP and ST

1-6 April - 2008

Blagoevgrad

 

"Уроците по епохи"

Хуго Льофел

 

протоколчик : Йорданка Донева

 

 

 

 

 

Швейцария

Уроците по епохи

 

 

 

Какво е урок по епохи във Валдорфското училище?

            Занятието сутрин започва с ритмична част / поезия на 2 езика/ и продължава 30-60 минути. В уроците по епохи няколко седмици / до 4/ се преподава една тема. Обучението в училище е свързано най-вече с пренаучаването на етерното тяло. При появата на вторите зъби се освобождава така нареченото Етерно тяло. Т.е. през втория седемгодишен период се работи много с ЕТ. Ако за децата от 0 -7 години трябва да се спазва принципът "Светът е добър", то мотото на децата от 7-14 години е "Светът е красив". В третата седемлетка девизът на учениците / 14-21/ е " Светът е истински".

                 От гледната точка на дидактиката учителят трябва да преподава красиво. Децата се радват на художественото, музикалното, ритмичното. При анализа на овладяването на процесите четене и писане се установява, че четенето е много по-трудно за децата / има по-висока степен на абстрактност/ и отговаря за интелектуалното развитие. Т.е. въвеждането в дебрите на четивната техника трябва да става постепенно. В I клас се започва с рисуване на форми / а не писане/ . Цветовете правят детето вътрешно подвижно. Изучават се права и крива линя. Това действие продължава около 4 седмици. Едва след това се пристъпва към запознаването с буквите. Учителят - антропософ дълго време наблюдава детето и след първото интервю разбира неговото настроение . Съобразно това се измисля история за въвеждане на буквите. Тя се развива във времето. Голямо значение имат сезоните. Използват се предимно приказни сюжети. Буквата се извежда от живата картина и емоционалния разказ - т.е. изважда се скелета от образа. Първо се разглеждат буквите на съгласните, защото те идват от външния свят. Гласните показват вътрешни настроения. В началото писането е печатно и е свързано с рисуването. Във II клас децата изучават малките и големите букви. Така се стига до четящото писане или пишещото четене. Не е препоръчително да се започва първо с четенето / Щайнер оставя тази дейност за 9 годишните/.

                     Учителят изисква от детето да говори, докато пише. Това автоматично води до четене при повечето деца. Доказано е , че творчеството стимулира волята. Ако се използва само интелекта се стига до заболяване - неврастения. " Абстрактното обучение" разчупва скелета на етера.Раздвижването на преподаването с елементите на фантазията изисква огромен труд. Заниманията с изкуство / в комбинация / активират личността на детето. Не се насилват да пишат, а се ориентират да рисуват. В III клас изучават закономерностите на слятото псане, а в IV - правопис. От рисуването и чертаенето на форми постепенно се стига до писането и четенето. От учениците не се изисква да носят учебници. Всяко дете си изработва албум - тетрадка. Текстът, предвиден за усвояване е написан на черната дъска.

                Какви са преживяванията на третокласника? Девет- десет годишното дете забелязва - "тук" съм "аз", а там е външният свят, в него с тласък се събужда "Аза". В III клас се изучват разкази от Библията.Човеците, изгонени от Рая вече трябва да правят усилия, за да се нахранят. Включва се епоха за занаятите. В епохата на зърното децата получават практически умения наред с теорията. Валдорфският учител сее зърното заедно с децата, като предварително подготвя почвата за това.После учениците сортират и почистват зърната.През цялата година се занимават и със сеене, жънене. Периодично наблюдават зърнените култури и техният растеж. Дори жънат под палещото слънце. Имат и практически занятия по мелене на зърното / на ръка и във воденицата/. Следв вършеене и печене на хляб. Всяко дете може да си вземе хляб у дома. При усвояване на знанията учителят тренира и практическите умения на децата - претегляне на брашното, работа с пари. Валдорфското училище е популярно със своята практика да се консумира чиста храна / получена чрез биодинамично земеделие/.

               В училището се създава собствена база за практикуване на градинарство - пчелини, мелница,фурна, строежи. Един третокласник вече има идея за своя собствен дом. Децата получават домашна работа да построят малка къщичка / без ограничение на материала/. Сутрин се работи предимно теоретично,а следобед - практически под ръководството на учителя. От децата се очаква да добият смелостта и вдъхновението да правят / да създават / нещо.

                  Валдорфското училище живее от сътрудничеството между родители, специалисти, граждани, учители. В училищното преподване се съблюдват определени правила:

1. Разказваният материал да не се дава на по-малките.

2.В специални дни се преподава самостоятелно на учениците.

3.Всяко училище е профилирано.

Ключовите думи за училището на Хуго Льофел са:

-евтино образование

-силна връзка с природата и стопанството

-съвместно учене на деца от I до IV клас в една стая

-двуезично обучение

               Основният учител използва и помощник по ръчен труд и английски език. След първия сериозен час се прави разходка в гората. На учениците от I клас се разказват приказки, на II клас - басни, в III клас изучават библейска история, в IV - легенди за германски и келтски герои. Децата разглеждат и епохи по история, география , роден край, човеко и животознание. В III клас жвотното се изучава като помощник на човека , а в IV - научно. Всяко животно е изведено през призмата на човешкото. Лъв / сърце/- чувства, Орел / глава/-мисъл, Крава / крайници/ - воля.

                  За да е уравновесен човекът мисленето трябва да бъде затоплено от сърцето. Това, което се прави с крайниците трябва да е просветлено от мисълта. А човекът е обобщение на всички животни. Не трябва да се преподва абстрактно. Използват се много игри за пръстите. Валдорфският педагог спазва правилото да не се започва прекалено рано с четенето. При смятането не се наблюдават толкова големи рискове. Числата са навсякъде около нас, ние сме изцяло свързани с тях. Но не като число, а като едно голямо цяло. Чрез игри децата се учат да структурират числото 10. Историите със смятането се поднасят емоционално.Обикновено са свързани и с друга тема. Знанието е интегрално, а не разпокъсано.

-

-                                      




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anieva
Категория: Технологии
Прочетен: 453163
Постинги: 118
Коментари: 132
Гласове: 211
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930