Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.10.2008 23:18 - Дванадесетте сетива
Автор: anieva Категория: Технологии   
Прочетен: 4382 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 28.11.2008 23:21


                Дванадесетте   сетива

4.10.2008                  Трайчо Франгов

 

„ Да се роди усещането, че нося себе си в мен самия.....”

            Какво представляват духовните сетива?

Целият Космос е работил за формирането на тези сетива. Това са сетива, които не са отделени едно от друго. Но ние трябва да преминем на едно друго ниво, за да възприемем това ново познание. Сетивата биват:

телесни (4 на брой)

4 душевни

4 духовни

Всяко от тях е свързано с телата (ФТ, АТ, ЕТ, Аза).

І. Сетива на тялото:

Интелигентността на Сетивната Душа е зависима от сетивата . Развитието на Съзнателната Душа води до Духа- Себе. Всяко сетиво се явява врата към възприятието. То се посреща от предразсъдъците и  съмнението. Това е защитен механизъм, който не позволява да се навлезе в познанието. Но антропософията се интересува от духовни истини и може да развие душата ни.

Допир.

Човек усеща своето тяло с удар и допир. Кожата е сетивната ни повърхност.Така ние се усещаме в себе си. Това сетиво ни събира и дава сила и устойчивост. Асаните и мудрите са основани на докосването (в йога - система). Без това сетиво не би имало религия. Върху него се базира вярата в божественото. Ръцете имат важна роля. Почти цялата ни съзнателна дейност преминава през ръцете ( скулптура, занаяти, религия) . Допирът ни свързва и разделя със света ( според Новалис). Да докосваме – това е копнежът отново да се свържем с Божественото. Но тук има една двойнственост. Да погалим човек - това означава да одушевяваме това докосване. Да внесем любов в този жест. Например – докосването на раните на Христос или наклонената глава на Йоан към Исус  в „Тайната вечеря”.

Сетивото за допир се свързва със зодиакалния знак „Везни”. Чрез него ние търсим нашия отговор и познание  как са свързани 12-те сетива???

2. Сетивото на живота.

То е свързано с нашето етерно тяло. Това сетиво ни информира , събуждайки се сутрин – как се усещаме? Какво се случва , когато отидем при лекаря?

Всички тези състояния ние може да ги регистрираме, благодарение на сетивото за живота. Сетивото за живота ни предупреждава.Това сетиво е като защитен механизъм. Този проблем има много аспекти. Докато нашето АТ и ЕТ  спят – кой се е грижил за него? Кой го е атакувал? Колко сме предпазени от всичко това? И когато симптомите персистират – стигаме до болката и страданието. Те трябва да се преодолеят. Но дали това ще стане с наша помощ? Те са работили с нас по един терапевтичен начин. Духът на едно дете го оставя да падне. Получава се болка и страдания. И ако ги нямаше тези неща, ние нямаше да развиваме куража и състраданието... Но ако един млад човек изпитва това, то неминуемо трябва да премине през такова страдание. ”Приемете спокойно съдбата си!”- казва Щайнер.  Смирението се състои в това –  да понасяме болката и страданието. Ако няма болка, не може да се развива смирение. Що е карма?.... Всички възникнали сблъсъци слизат във физческото тяло. И всяко нещо, което ни се случва , то ни събужда. Дава ни се шанс да осъзнаем кармичните връзки. Всички учени са изтъквали този „учител” ( болката, радостта). Това сетиво е свързано със Скорпиона. Болката, която носи е сянката на нашия Човек- Дух. Нашият дух е ОРЕЛ. Падналият орел символизира( материализира)  тази болка. Болката, която трябва да изживеем.

3.Движението.

Нашето сърце работи, вътрешните ни органи също. Но ние не регистрираме тези движения. Все пак има движения, които ние трябва да извършваме с нашите крайници. Виждайки ( чрез зрението) ние наблюдаваме как се развива сетивото. Ясновидецът вижда ( чрез Духа си) и тогава нашата духовна ръка насочва физическата ръка да се придвижи. Целта – това е крайната точка на движението. Стрелецът е представител на движението. Целта осъществява движението. И ако човек има усещане за победител, то наистина ще се случи.

Всички пътувания са част от движението и част от биографията ни. Гледайки от тази гледна точка към бъдещето, осъзнатият човек може да види тези неща чрез съмнението. Животът тегли нишките, по  които се движим. А крайната точка определя мисията, която човек е имал на земята.

Не намираш ли , че моят живот е интересен? - попитал един философ.

А  мъдрецът Солон отвърнал:

Не мога да кажа нищо за една книга, преди да съм я прочел докрай.....

 

ПРАГА. СМЪРТТА.

Едва тогава започва истинската биография на човека.

„Който не знае целта, няма да намери пътя и животът му винаги в един и същи кръг ще се върти.” (Моргенщейн)

Равновесието е свързано с движението. За него отговаря Аза. Това сетиво е свързано с предишните две. Органът на това сетиво е локализиран във вътрешното ухо.

Каква е загадката на това сетиво?

Ние инстинктивно пазим равновесие., ходим изправени. Човекът е конструиран да бъде прав. Азът е вертикална колона, слизаща до петите. Изправеното положение е израз на този Аз. Но за да пазим равновесие , трябва да има гравитация.Ние не осъзнаваме достатъчно акта на ходенето.Всички тела и крайници са инструменти на Аза. Азът осъществява този процес. Това е свръхсетивен процес.

Волята и движението стимулират Аза. Искаме да седнем? Нашият Аз влиза по различен начин в човека. Ние трябва да се ситуираме по някакъв метод в дадено пространство. Да завладеем пространството. Необходими са невидими нишки, които ни свързват. Нашият дух ни ситуира в пространството ( чак до звездите). Несъзнателно стигаме дори  до хоризонта. В това ново пространство човекът се чувства несигурен. Трябва да завладяваме всяко ново пространство, за да сме сигурни. Духът- Себе има нужда от спокойствие и равновесие. Но той има нужда и от контакт с другите.

4. Равновесието.

Управлява се от Козирога. Всяко сетиво е наш учител. Но ние трябва да надмогнем сетивата, за да стигнем до МАЯ ( илюзията). Да приемем хода на еволюцята и да се обърнем към Духовната наука.  И да разглеждаме човека като четворно същество.

 

ІІ. Сетива на Душата:

Придобиваме ги с медитация. Това познание не може да стане собствено само с прочит. Едно сетиво се разпознава , като го изключим при медитация.

1.Обоняние.

Управлява се от Водолей. Вдишваме 18 пъти в минута и издишваме. Миризмата навлиза отвсякъде и не може да бъде контролирана. Но след първоначалната адаптация се свиква. Дишането поддържа жизнените функции. Обонятелният орган е много сложно устроен. На 5 кв.см. са разположени 40 000 000 клетки. На къде ще тръгне еволюцията на този орган?  Това сетиво изисква от нас да правим преценка. То еволюира в нашето морално сетиво. Съзнателната Душа ( от епохата на индивдуалният Аз) изисква да се научим да разпознаваме Добро- Зло ( двулистният лотос). Развитието на Разсъдъчната Душа зависи от силите на смъртта . Основно събите в тази епоха е Мистерията на Голгота. Мисията на това сетиво е да доведе до развитието на морални съждения.

2. Вкусът.

Под знака на Риби.

Ние различаваме вкусовете с рецепторите на езика си. Чрез това сетиво е настъпило Грехопадението. Добрият вкус на ябълката  е отворена врата за проникване на нещата от Макрокосмоса. Трябва да поддържаме здрав разсъдък – какво ядем?

Как е разположено това сетиво?

Езикът е пазач е прага. Тази умереност може да бъде нарушена. В същото време сетивото на живота знае своята мярка. Макрокосмосът навлиза и ни оплодява чрез храната. Всяка материя трябва да стане наша материя. Как човек оплодява макрокосмоса?  С дейността си  той създава култура, облекло, строежи. Източната философия твърди: „Ние сме това, което ядем!” Всеки човек се нужде от индивидуален хранителен режим. Много душевни качества могат да се повлияят от храната. Месните храни „оковават” върху земята. Те не помагат много за духовното издигане. Млечната храна дава равновесие. Растителната храна отнася човека нагоре, но и тя крие някои рискове. Храненето носи и някои други характеристики и качества.:

Процесът на приготвяне е повлиян от Космса.

Не хлябът ни храни , а духът на живота в него.

Този вкус ни събира на трапезата. Духовните контакти на масата са връзката. Всяко сетиво може да преодолее физичното. Цялата наша съдба оплодява човека. Тя се явява изпитание на Духа за човека. ( Според Фр. Келер физическата храна храни мозъка, а сетивата – отделните органи).

Зрение.

То е възникнало по друг начин. Мозъкът изпраща навън своите обвивки. Кожата е разделена в 2 очни цепки, които се закръглят и капсулират.  80 % от сетивната информация идва от зрението. Светлината е въздействала в продължение на много години. Цветовете са друга мистерия. Отвсякъде идват различни цветове. Удоволствие е да съзерцаваме сетивния свят. Гьоте описва наблюденията си в 5 тома – „Теория на цветовете”. Той достига до извода, че цветовете се раждат между светлината и тъмнината. Когато доминира светлината, възникват активните цветове ( червено, жълто, оранжево) и обратното. Всеки цвят определя различно настроение.

4. Сетиво за топлина.

Започва с началото на Времето. Първото състояние на живота. Какво стои зад топлината?

Топлината започва като жертва на тролите ( най-дълбокият смисъл на това свойство). Нашето тяло се нуждае непрекъснато от топлина. Жизнените процеси без топлина спират. Човешкият организъм е изградил тази интелигентност  и хомеостазата се поддържа. Как се противопоставяме на външния студ? Ние поддържаме вътрешната си температура чрез нашите душевни състояния. Ентусиазмът е вътрешно състояние. Сетивото за топлина се намира в АТ. АТ е отговорно и поддържа този топлообмен. Виждаме  в природата как се нагряват телата. Човешкият организъм поддържа за по-дълго време това състояние. При промяна на температурата настъпват болкови реакции. Чрез тази топлина  - в човешкия организъм навлиза Азът. Топлата кръв е мястото, където Азът прониква и пребивава.Поддържането на тази топлина предизвиква ...духове на топлината. Трябва да поддържаме топлината. Короната на топлината е огъня, пламъка. Какво е това, което носи Прометей? Човешкият Аз е наказан за това.  „Мистерията на Голгота”  доведе до навлизане на Новия Аз чрез топлината на сърцата ( огнените езици на учениците – петдесятница). Медитативните наблюдения ни показват някои нови аспекти на сетивата.

ІІІ. Духовни сетива:

1.Слух.

Първо духовно сетиво. Ухото – най- старият орган на човешкото тяло. Получило се е в резултат на интериоризация. Кожата навлиза навътре. Звуковите вибраци са необходими за възникване на слуховите усещания. При четене ( например) буквите се заличават , остава само текста. Висшите същества ( Ангелите ) подготвят и вършат тази дейност. Звуците се нуждаят от една по-висша йерархия. А именно – заличаването на земното , за да може звукът да навлезе в сетивото.Така слухът ни помага да станем социални същества. Налага се Азът да ограничи астрала. Това е основен начин за комуникация в обществото. Слуховото сетиво е свързано със знака на Рака.

2. Сетиво на езика ( говора).

За говора се грижат Архангелите. Езикът е възникнал под влиянието на гения на архангелите. Чуждият език се възприема чрез музикалния му аспект. Когато започнем да разбираме езика , музикалният му аспект се заличава. ЕТ влиза в комуникация с целия свят ( Космос). Гласът изразява основно състояние на ЕТ. Вдишване – АТ, издишване – ЕТ , говор.

Азът често не съзнава казаното. Азът осъзнава мисленето, но не е слязъл все още в говора. Как Азът работи върху говора?   Навлизането на това сетиво – СЛОВОТО -  навлиза в еволюцията. Този процес продължава по един по-съзнателен начин. Възприемането на истината става основен начин за формиране на езика( гласните и съгласните   идват от планетите). Съгласните звукове са винаги устойчиви, а гласните се променят..

Няма създаден от човека език. Архангелите са незаменими.

3. Сетиво за мислене.

Разговаряйки с човек, ние следим неговата мисъл. Ходът на мисълта – това е свързващото. Сетивото за мисълта ни води до думите. Каква е същността на  мисленето ?

В основата на мисленето стоят ИДЕИ, ПОНЯТИЯ. Чистите понятия са в основата на мисленето. Тези сетива се намират в една опозиция помежду си. Постепенно мисленето е загубило своята одухотвореност ( живост ) и е станало мъртво. Т.е. вече мислене няма, има само четене на вестник и това е  отражение. За да развием мисленето, трябва да забравим сетивото за живота ( болките,страданията) . Тези елементи събуждат сетивото за мисълта. И етерните сили трябва да отидат за използване на мисълта. Необходимо е и поддържане на концентрацията. Това сетиво за мислене ни пренася в идейния свят на мисълта. Съществото, което ни свързва с идеята за мисълта е Христос. Всяка идея и  интуиция от духовния свят е истина. Това ни прави свободни. Тази мисъл можем да внесем в нашата воля ( като свободна воля).

4. Сетиво за Аза на другия.

Как интуицията протича към всеки?

Във „Философия на свободата” Щайнер описва свалянето на едно понятие от идейния свят. Всеки от нас има своя представа. Срещат се трудности при свалянето на идеите от идейния свят. Сетивото на мисълта помага да отгатнем как протича мисълта на другия. Антропософите се опитват да работят по-специално с говорното формиране. Говорът в следващите епохи ще бъде основно средство за материализиране на формите. И още отсега започва подготовката за това.

Молитвата преди хранене, мантрите... Това са чистите дълбини на Аза.

Всеки от нас преодолява някакви трудности...  Това води до школуване на говора. Именно мисленето ни отвежда до Аза.

Тези 12 сетива започват да си опонират. Изоставянето на едното сетиво води до практикуването на другите. Как можем да разберем Аза на другия?

Това е несъзнателно за нас. Излизаме различно засегнати. От къде идва това? Азът на другия обижда, наранява. Слушайки някой да говори, ние отиваме до сетивото за мислене. Една истина , казана от различни хора , звучи различно. Но до колко човек е убеден в това,        което говори? До колко може да му се доверим?

Всъщност кой стои зад видимия човек?

Щайнер описва срещата с човека като чувство за безпокойство. Единият се усеща атакуван и се отдръпва. Всеки иска да наложи волята си. Според него гледните точки биват 12 . Сетивото на Аза влиза в опозиция със сетивото на допира. Оттук възникват много въпроси.

-  Какъв е Азът на другия?

-  Как да го отслабим / засилим?

Най-младият елемент тепърва укрепва в нашето мислене. Естествено има различни ситуации. По-висш Аз, който може да се пожертва. По-важна от истината  е само ЗАЩИТАТА НА АЗА.

Нашият Аз защитава себе си. И навлиза в по-висш Аз, за да се пожертва. Нисшят н Аз (астралният) трябва да получи независимост ( луциферичен Аз) и да се премине към търсене на висшия Аз

( истинският аз). А той е извън Аза. Минавайки по духовния път , срещаме една светлина  и това е висшият Аз, Аза на човечеството

( Христос ). А той е извън Аза. Минавайки по духовния път , серщаме една светлина  и това е висшият Аз, Аза на човечеството (Христос). Щайнер е вторият човек, получил отпечатък от Аза на Христос.

 

 

 

 

 

 

 

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Благодаря
08.01.2009 22:56
Благодаря г-н Франгов за горната статия.Прочитам я в много важен за мен момент.
В коя книга на Щайнер подробно са описани
12-те сетива?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: anieva
Категория: Технологии
Прочетен: 453210
Постинги: 118
Коментари: 132
Гласове: 211
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930