Никой не ни учи да бъдем родители
Българска школа по психоанализа
Ричард Алън Гарднър е професор по клинична психология. Известен е с откриването на Синдрома на родителското отчуждение.
Според Гарднър , СРО е смущение, при което „детето в контекста на родителските конфликти, поглъща изцяло негативните чувства и критицизма на единия родител спрямо другия родител.” Единият родител може да отчужди децата от другия и чрез усилено натякване на грешките му , които са реални и доказуеми.Тези проблеми могат да са: вербално и психическо насилие, изневяра или финансови проблеми.
Най-често, в резултат на тези конфликти , детето може да развие неконтролируемо поведение, липса на самочувствие и самоуважение, хранителни проблеми , нарушения в съня , неврози, тревожност, трудности със социализацията и др. Тук е нужно да се отбележи, че не всички симптоми, които са посочени , възникват при тези деца. От значение са много фактори, например разликата във възрастта, пола, тежестта на СРО и т.н.
Гарднър пише първия наръчник за деца, чиито родители са в развод. Автор е и на терапевтичната техника „ взаимно разказване на истории”. Техниката е проста: терапевтът изслушва история, която детето представя. След това той дава нов вариант на историята с по-адаптивен, зрял финал. Това действие може да се повтори няколко пъти. Не е необходимо материалът да спечели Нобелова награда за литература. Цел на този метод е да се провокира фантазията на детето.
Работата на Гарднър показва, че отхвърлянето на единия родител може да има големи последствия в дългосрочен план.Според него, загубата на дете заради СЗО е дори по-опустошаваща от смъртта на детето.