Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2013 00:37 - PRAZNICI
Автор: anieva Категория: Технологии   
Прочетен: 2051 Коментари: 0 Гласове:
0



В огледалото на човешката душа

 

 

Осми Празници на женските и  девическите хорове „Професор Лилия Гюлева” – Търговище - 2013 

 

 

 

„Лечебно е  , когато в огледалото на човешката душа се оглежда цялата общност…., а в общността – отделната личност ”

 

Само да не си помислите, че ние- хоровите маниаци- сме дошли на концерт, за да се лекуваме. За първи път слушателят навлиза в духовния свят на хоровата творба чрез концертната зала.Единството на стените, завесите, логото на фестивала и  цветната украса вае усещането за психичен комфорт и подготвя хората да възприемат изкуството, създавайки им подходящо настроение. Тук и изпълнителят има време да си каже: „Какво пази в паметта си тази сцена ? Ето, аз идвам при моята публика.  Искам да направя  нещо за нея.”

Две концертни вечери  и шест хорови съдби. Известно е, че музиката резонира най-дълбоко с вътрешния свят  и уникалността на всеки човек.Тя е  виртуално изкуство, даващо безкрай възможности.А музикалната оценка включва не само наблюдението, но и  умението да подредим фактите, изграждайки калейдоскопичния образ на диригента и  неговия хор. Проф. Запро Запров от Македония сподели: „Хорът е  духовното огледало на диригента”.  Аз бих допълнила: „Същественото често не е свързано с видимото, линията на буквата „I” има повече мастило, но eдна малка точка отгоре  я променя. По същия начин един незначителен елемент дава цялостния, но индивидуален образ на творческия колектив и неговия лидер.”

Конферансието Д-р Тоня Любенова (уредник в Регионален исторически музей- Търговище) поздрави гостите и  обяви, че тази година Празниците са посветени на 80-та годишнина от рождението на проф. Лилия Гюлева(1933-2003). Ярък представител на българската хорово-диригентска школа, с разностранната си дейност , тя утвърждава високия авторитет на българското хорово изкуство в световен мащаб  и инициира създаването на Празниците, които нямат аналог в световната хорова практика. Празниците на женските и  девическите хорове водят началото си от 1987 година и  се налагат  като значим факт в музикалния живот на България. Те се провеждат под патронажа на Община Търговище и  лично на Кмета – д-р Красимир Мирев. Гости на форума бяха:

Д-р Красимир Мирев – кмет на Община Търговище

Акад. Емил Янев – председател на Балканския хоров форум за България

Елиянка Михайлова – председател на Българския хоров съюз

Проф. Петър Льондев – председател на Съюза на българските композитори

Г-жа Милка Толедова – диригент на Хора на Пловдивските момчета

Г-н Борис Семерджиев – секретар на Балканския хоров форум за България

Г-жаАнета Павлова – диригент на Хор „Кантилена” – В. Търново

Г-жаДеница Узунова- диригент на Хор” Бодра песен” – Шумен

Г-н Любчо Василев – главен художествен ръководител на ПФА „Мизия”  и  зам. председател на СБМТД

В Организационния комитет на Празниците тази година активно се включи и  нашият съгражданин Маестро Йордан Камджалов – генерален музикален директор на гр. Хайделберг , Германия. Диригентът  със световна слава, бивш възпитаник на проф. Л.Гюлева, бе удостоен със званието ПОЧЕТЕН АРТИСТИЧЕН ДИРЕКТОР на Празниците. В своето поздравително писмо той благодари на Кмета на Общината за подкрепата и  на Илиана Иванова за нейната безпрецедентна всеотдайност и  виртуозен организационен дух. Маестро Камджалов пише, че е  горд да бъде търговищенец, ученик на проф. Гюлева и  част от културното възраждане на нашия град.

Женският хор „Златна лира” под диригентството на Илиана Иванова откри Празниците с „Миса бреве” на Лео Делиб.

Детският хор” Бодра песен” при ОДК – Шумен с диригент Деница Узунова показа блестяща вокална техника, фин звук, изваян до стерилност на фона на една относителна   статичност. Съставът получи наградата за най-добре изпълнена българска песен.

Женският хор „Рустико” от Скопие, Македония, дирижиран от проф. Запро Запров изненада почитателите на хоровото изкуство с авангардни решения  и добра дикция. Бе връчена награда за най-добър диригент.

За финал на първата вечер Женският хор „Златна лира”- Търговище с диригент Илиана Иванова   направи песенна разходка из Европа. След това трите хора изпълниха „Vivat musica” на Алдонис Калнинс. Последва награждаване с Диплом и  Плакет от Община Търговище за участниците. Предоставени бяха безвъзмездно  свитъци с ноти от композиторите Стоян Бабеков и Запро Запров.

Втората концертна вечер бе открита от красивите нимфи на Девически хор „Евмолпея” – Пловдив. Очаровани сме от дискретното и  интелигентно присъствие на диригентката д-р Рада Славинска.  Въпреки някои интонационни проблеми(вероятно следствие дългото пътуване),  девойките ни пренесоха в приказен свят, изпълнен с много красота. Заслужено получиха приза „Мис-фестивал”.

Дамският хор”Юмара” от Латвия с диригент Инге Зирне се отличи със специфично оцветения звук, тембристо наситен.Използвайки елементи от народното творчество с присъщия му непосредствено –действен характер, Инге Зирне доведе певиците до символичния език на „колективното безсъзнателно”. Бяхме свидетели на много интересна пластична реализация на диригентската техника, което не бе самоцелно, а имплицитно внедрено. Хор „Юмара” получи наградата за най-добро изпълнение на фолклорна песен.

Представянето на Камерния хор „Професор Васил Арнаудов” от София , воден от  проф. Теодора Павлович илюстрира как диригентът с времето засилва своята Азовост и престава да бъде творение на своите учители, превръщайки се сам в ТВОРЕЦ. Пеещите дами от зрители на „Мировата сцена” станаха АРТИСТИ, притежатели на творческа сила, способна да създава и  руши.Изключително разнороден репертоар, поднесен с редуване на провокациите през всички модалности – от експериментален звук до динамична хореография. Проф. Павлович ни убеди, че певците се нуждаят от диригенти, които не вършат безсмислени неща на сцената. Тя безапелационно заяви своето присъствие на Празниците с   оригинално преживяване на СМИСЪЛА в изкуството, реализирано чрез конфронтацията със света. Тези мои лични усещания не задължават по никакъв начин  и могат да бъдат приети за субективни(това показва отражението в моето огледало). Но журито бе на същото мнение и  им отреди Наградата за най-добър хор .

В свободното време успяхме да поговорим за проблемите на съвременното хорово дело с някои от гостите.

Проф. Запро Запров от Македония одобри дефилирането на хоровите състави в града. Той изтъкна, че всяка културна манифестация е  добра, защото дава възможности за популяризиране на духовния живот на хората. Това е  и добра мотивация за композиторите, слушайки друга музика да определят кое е интересното, кои теми се обработват. Размяната на опит е  винаги обогатяваща. Проф. Запров сподели няколко любими свои максими: „Пеенето е най-възвишеното говорене”, „Репертоарът е  личната духовна карта на диригента”, „Вокалът е  звучната униформа на хора”, „Диригентът трябва да бъде интелектуалец”. Проф. Запров определи ЖХ „Златна лира” като зрял хор със солидна звучност. Препоръча повече изобретателност при избора на репертоар, динамична градация, добра дикция и  раздвиженост. Динамичното време предполага раздвижена хореография.

Според него именно диригентът създава реда в хоровия състав със своята личност. Той препоръчва на всички свои колеги да имат визуална перцепция за подредбата на хористите като за снимка.

Акад. Емил Янев обобщи, че още от края на ХХ –ти век раздвижеността на хоровите изпълнения става основна тенденция и спомага за атрактивността на хоровото пеене. Обогатеното сценично поведение не трябва да бъде самоцелно.

Той адмирира усилията на Община Търговище  и дейците на хоровото изкуство в града. В разговор с Кмета бе изтъкнато, че успехът на Празниците зависи от високото изпълнителско майсторство на хора- домакин „Златна лира”. Разбира се , целият потенциал на Празниците не е  разкрит. Има необходимост регламентът да бъде актуализиран и приведен в съответствие с изискванията на времето.

 Те трябва да служат за стимулиране на творчеството на хоровите композитори. Това ще засили изключително много общонационалното им значение, защото ще има нова клауза в регламента – задължително изпълнение на нова българска песен.

Акад. Янев уточни, че гостуващите състави бяха различни, но имаха общи белези- чиста интонация, добър ансамбъл, логична динамика, музициране от душа. Не достигаше динамична нюансировка, прояви се и  неумение в интерпретирането на куплетната форма. Наблюдаваше се и  известен стремеж към повече техницизъм, отколкото за емоционално въздействие. Радостно е , че в България има толкова добри състави, които представляват национално богатство. Съпоставката при изпълнението на българските и  чуждите хорове  категорично показваше, че българското хорово изкуство като аматьорско изкуство изцяло отговаря на европейските и  световните тенденции за хорово пеене. Аматьорското хорово  пеене изпълнява същите важни държавни задачи , каквито изпълнява и масовото физкултурно движение. На него може да се гледа като на резерв за професионалното музикално изкуство. Налага се хоровото пеене да намери място в концепцията на МОМН за съотношението между изучаваните дисциплини в училище.Само при един разумен баланс между образователно- професионалните, емоционално-естетическите и  физическите дисциплини  ще може да се създаде нова работна сила, годна за пробив на работния пазар.

Милка Толедова направи емоционален репортаж на Празниците.

„Прекрасен фестивал, празник на Музиката и  хоровото пеене.Впечатлена съм от постиженията на „Златна лира”, който показа много високо художествено ниво, изключително интересна в стилово и  жанрово отношение програма. Впечатлена съм от селекцията на хоровете-участници във фестивала. Голямо постижение е , че  „Златна лира” е успял да покани най-добрият български хор „Проф. В.Арнаудов”, за да може търговищката публика да се докосне до това квалитетно майсторство. Под ръководството на проф. Павлович хорът звучи така, както звучеше и  при изключителния български диригент Васил Арнаудов. Поздравявам Илиана Иванова за нейния ентусиазъм, за художественото израстване на състава, за творческите постижения, нареждащи  „Златна лира” до най-добрите женски хорове в България  и Европа. За мен бе чест да съм гост на Осмите Празници. Чух прекрасния детски хор от Шумен, музикалните интерпретации на латвийците и  нашите приятели от Пловдив – хор „Евмолпея”.Македонският хор ни порази с модерната  програма на  невероятния диригент Запро Запров.Щастие  и удовлетвореност! Пожелавам на специалистите в Община Търговище да пазят и  развиват тази традиция. С радост бих присъствала и  на следващите издания на фестивала.Макар и  с подсказване, Община Търговище разбра, че публиката в града има интерес към такива изяви, които са оазис на изкуството и  културата.”

Осмите Празници на женските и  девически хорове „Проф. Л. Гюлева” съвпаднаха и  с 40-годишнината от създаването на Женския хор „Златна лира” – символичен домакин на събитието. Получени бяха много поздравителни адреси с пожелания за популяризиране на женското хорово пеене.

 

Дано следващото издание на Празниците да бъде скоро!!!

 

 

В огледалото на човешката душа

 

 

Осми Празници на женските и  девическите хорове „Професор Лилия Гюлева” – Търговище - 2013 

 

 

 

„Лечебно е  , когато в огледалото на човешката душа се оглежда цялата общност…., а в общността – отделната личност ”

 

Само да не си помислите, че ние- хоровите маниаци- сме дошли на концерт, за да се лекуваме. За първи път слушателят навлиза в духовния свят на хоровата творба чрез концертната зала.Единството на стените, завесите, логото на фестивала и  цветната украса вае усещането за психичен комфорт и подготвя хората да възприемат изкуството, създавайки им подходящо настроение. Тук и изпълнителят има време да си каже: „Какво пази в паметта си тази сцена ? Ето, аз идвам при моята публика.  Искам да направя  нещо за нея.”

Две концертни вечери  и шест хорови съдби. Известно е, че музиката резонира най-дълбоко с вътрешния свят  и уникалността на всеки човек.Тя е  виртуално изкуство, даващо безкрай възможности.А музикалната оценка включва не само наблюдението, но и  умението да подредим фактите, изграждайки калейдоскопичния образ на диригента и  неговия хор. Проф. Запро Запров от Македония сподели: „Хорът е  духовното огледало на диригента”.  Аз бих допълнила: „Същественото често не е свързано с видимото, линията на буквата „I” има повече мастило, но eдна малка точка отгоре  я променя. По същия начин един незначителен елемент дава цялостния, но индивидуален образ на творческия колектив и неговия лидер.”

Конферансието Д-р Тоня Любенова (уредник в Регионален исторически музей- Търговище) поздрави гостите и  обяви, че тази година Празниците са посветени на 80-та годишнина от рождението на проф. Лилия Гюлева(1933-2003). Ярък представител на българската хорово-диригентска школа, с разностранната си дейност , тя утвърждава високия авторитет на българското хорово изкуство в световен мащаб  и инициира създаването на Празниците, които нямат аналог в световната хорова практика. Празниците на женските и  девическите хорове водят началото си от 1987 година и  се налагат  като значим факт в музикалния живот на България. Те се провеждат под патронажа на Община Търговище и  лично на Кмета – д-р Красимир Мирев. Гости на форума бяха:

Д-р Красимир Мирев – кмет на Община Търговище

Акад. Емил Янев – председател на Балканския хоров форум за България

Елиянка Михайлова – председател на Българския хоров съюз

Проф. Петър Льондев – председател на Съюза на българските композитори

Г-жа Милка Толедова – диригент на Хора на Пловдивските момчета

Г-н Борис Семерджиев – секретар на Балканския хоров форум за България

Г-жаАнета Павлова – диригент на Хор „Кантилена” – В. Търново

Г-жаДеница Узунова- диригент на Хор” Бодра песен” – Шумен

Г-н Любчо Василев – главен художествен ръководител на ПФА „Мизия”  и  зам. председател на СБМТД

В Организационния комитет на Празниците тази година активно се включи и  нашият съгражданин Маестро Йордан Камджалов – генерален музикален директор на гр. Хайделберг , Германия. Диригентът  със световна слава, бивш възпитаник на проф. Л.Гюлева, бе удостоен със званието ПОЧЕТЕН АРТИСТИЧЕН ДИРЕКТОР на Празниците. В своето поздравително писмо той благодари на Кмета на Общината за подкрепата и  на Илиана Иванова за нейната безпрецедентна всеотдайност и  виртуозен организационен дух. Маестро Камджалов пише, че е  горд да бъде търговищенец, ученик на проф. Гюлева и  част от културното възраждане на нашия град.

Женският хор „Златна лира” под диригентството на Илиана Иванова откри Празниците с „Миса бреве” на Лео Делиб.

Детският хор” Бодра песен” при ОДК – Шумен с диригент Деница Узунова показа блестяща вокална техника, фин звук, изваян до стерилност на фона на една относителна   статичност. Съставът получи наградата за най-добре изпълнена българска песен.

Женският хор „Рустико” от Скопие, Македония, дирижиран от проф. Запро Запров изненада почитателите на хоровото изкуство с авангардни решения  и добра дикция. Бе връчена награда за най-добър диригент.

За финал на първата вечер Женският хор „Златна лира”- Търговище с диригент Илиана Иванова   направи песенна разходка из Европа. След това трите хора изпълниха „Vivat musica” на Алдонис Калнинс. Последва награждаване с Диплом и  Плакет от Община Търговище за участниците. Предоставени бяха безвъзмездно  свитъци с ноти от композиторите Стоян Бабеков и Запро Запров.

Втората концертна вечер бе открита от красивите нимфи на Девически хор „Евмолпея” – Пловдив. Очаровани сме от дискретното и  интелигентно присъствие на диригентката д-р Рада Славинска.  Въпреки някои интонационни проблеми(вероятно следствие дългото пътуване),  девойките ни пренесоха в приказен свят, изпълнен с много красота. Заслужено получиха приза „Мис-фестивал”.

Дамският хор”Юмара” от Латвия с диригент Инге Зирне се отличи със специфично оцветения звук, тембристо наситен.Използвайки елементи от народното творчество с присъщия му непосредствено –действен характер, Инге Зирне доведе певиците до символичния език на „колективното безсъзнателно”. Бяхме свидетели на много интересна пластична реализация на диригентската техника, което не бе самоцелно, а имплицитно внедрено. Хор „Юмара” получи наградата за най-добро изпълнение на фолклорна песен.

Представянето на Камерния хор „Професор Васил Арнаудов” от София , воден от  проф. Теодора Павлович илюстрира как диригентът с времето засилва своята Азовост и престава да бъде творение на своите учители, превръщайки се сам в ТВОРЕЦ. Пеещите дами от зрители на „Мировата сцена” станаха АРТИСТИ, притежатели на творческа сила, способна да създава и  руши.Изключително разнороден репертоар, поднесен с редуване на провокациите през всички модалности – от експериментален звук до динамична хореография. Проф. Павлович ни убеди, че певците се нуждаят от диригенти, които не вършат безсмислени неща на сцената. Тя безапелационно заяви своето присъствие на Празниците с   оригинално преживяване на СМИСЪЛА в изкуството, реализирано чрез конфронтацията със света. Тези мои лични усещания не задължават по никакъв начин  и могат да бъдат приети за субективни(това показва отражението в моето огледало). Но журито бе на същото мнение и  им отреди Наградата за най-добър хор .

В свободното време успяхме да поговорим за проблемите на съвременното хорово дело с някои от гостите.

Проф. Запро Запров от Македония одобри дефилирането на хоровите състави в града. Той изтъкна, че всяка културна манифестация е  добра, защото дава възможности за популяризиране на духовния живот на хората. Това е  и добра мотивация за композиторите, слушайки друга музика да определят кое е интересното, кои теми се обработват. Размяната на опит е  винаги обогатяваща. Проф. Запров сподели няколко любими свои максими: „Пеенето е най-възвишеното говорене”, „Репертоарът е  личната духовна карта на диригента”, „Вокалът е  звучната униформа на хора”, „Диригентът трябва да бъде интелектуалец”. Проф. Запров определи ЖХ „Златна лира” като зрял хор със солидна звучност. Препоръча повече изобретателност при избора на репертоар, динамична градация, добра дикция и  раздвиженост. Динамичното време предполага раздвижена хореография.

Според него именно диригентът създава реда в хоровия състав със своята личност. Той препоръчва на всички свои колеги да имат визуална перцепция за подредбата на хористите като за снимка.

Акад. Емил Янев обобщи, че още от края на ХХ –ти век раздвижеността на хоровите изпълнения става основна тенденция и спомага за атрактивността на хоровото пеене. Обогатеното сценично поведение не трябва да бъде самоцелно.

Той адмирира усилията на Община Търговище  и дейците на хоровото изкуство в града. В разговор с Кмета бе изтъкнато, че успехът на Празниците зависи от високото изпълнителско майсторство на хора- домакин „Златна лира”. Разбира се , целият потенциал на Празниците не е  разкрит. Има необходимост регламентът да бъде актуализиран и приведен в съответствие с изискванията на времето.

 Те трябва да служат за стимулиране на творчеството на хоровите композитори. Това ще засили изключително много общонационалното им значение, защото ще има нова клауза в регламента – задължително изпълнение на нова българска песен.

Акад. Янев уточни, че гостуващите състави бяха различни, но имаха общи белези- чиста интонация, добър ансамбъл, логична динамика, музициране от душа. Не достигаше динамична нюансировка, прояви се и  неумение в интерпретирането на куплетната форма. Наблюдаваше се и  известен стремеж към повече техницизъм, отколкото за емоционално въздействие. Радостно е , че в България има толкова добри състави, които представляват национално богатство. Съпоставката при изпълнението на българските и  чуждите хорове  категорично показваше, че българското хорово изкуство като аматьорско изкуство изцяло отговаря на европейските и  световните тенденции за хорово пеене. Аматьорското хорово  пеене изпълнява същите важни държавни задачи , каквито изпълнява и масовото физкултурно движение. На него може да се гледа като на резерв за професионалното музикално изкуство. Налага се хоровото пеене да намери място в концепцията на МОМН за съотношението между изучаваните дисциплини в училище.Само при един разумен баланс между образователно- професионалните, емоционално-естетическите и  физическите дисциплини  ще може да се създаде нова работна сила, годна за пробив на работния пазар.

Милка Толедова направи емоционален репортаж на Празниците.

„Прекрасен фестивал, празник на Музиката и  хоровото пеене.Впечатлена съм от постиженията на „Златна лира”, който показа много високо художествено ниво, изключително интересна в стилово и  жанрово отношение програма. Впечатлена съм от селекцията на хоровете-участници във фестивала. Голямо постижение е , че  „Златна лира” е успял да покани най-добрият български хор „Проф. В.Арнаудов”, за да може търговищката публика да се докосне до това квалитетно майсторство. Под ръководството на проф. Павлович хорът звучи така, както звучеше и  при изключителния български диригент Васил Арнаудов. Поздравявам Илиана Иванова за нейния ентусиазъм, за художественото израстване на състава, за творческите постижения, нареждащи  „Златна лира” до най-добрите женски хорове в България  и Европа. За мен бе чест да съм гост на Осмите Празници. Чух прекрасния детски хор от Шумен, музикалните интерпретации на латвийците и  нашите приятели от Пловдив – хор „Евмолпея”.Македонският хор ни порази с модерната  програма на  невероятния диригент Запро Запров.Щастие  и удовлетвореност! Пожелавам на специалистите в Община Търговище да пазят и  развиват тази традиция. С радост бих присъствала и  на следващите издания на фестивала.Макар и  с подсказване, Община Търговище разбра, че публиката в града има интерес към такива изяви, които са оазис на изкуството и  културата.”

Осмите Празници на женските и  девически хорове „Проф. Л. Гюлева” съвпаднаха и  с 40-годишнината от създаването на Женския хор „Златна лира” – символичен домакин на събитието. Получени бяха много поздравителни адреси с пожелания за популяризиране на женското хорово пеене.

 

Дано следващото издание на Празниците да бъде скоро!!!

 

 

В огледалото на човешката душа

 

 

Осми Празници на женските и  девическите хорове „Професор Лилия Гюлева” – Търговище - 2013 

 

 

 

„Лечебно е  , когато в огледалото на човешката душа се оглежда цялата общност…., а в общността – отделната личност ”

 

Само да не си помислите, че ние- хоровите маниаци- сме дошли на концерт, за да се лекуваме. За първи път слушателят навлиза в духовния свят на хоровата творба чрез концертната зала.Единството на стените, завесите, логото на фестивала и  цветната украса вае усещането за психичен комфорт и подготвя хората да възприемат изкуството, създавайки им подходящо настроение. Тук и изпълнителят има време да си каже: „Какво пази в паметта си тази сцена ? Ето, аз идвам при моята публика.  Искам да направя  нещо за нея.”

Две концертни вечери  и шест хорови съдби. Известно е, че музиката резонира най-дълбоко с вътрешния свят  и уникалността на всеки човек.Тя е  виртуално изкуство, даващо безкрай възможности.А музикалната оценка включва не само наблюдението, но и  умението да подредим фактите, изграждайки калейдоскопичния образ на диригента и  неговия хор. Проф. Запро Запров от Македония сподели: „Хорът е  духовното огледало на диригента”.  Аз бих допълнила: „Същественото често не е свързано с видимото, линията на буквата „I” има повече мастило, но eдна малка точка отгоре  я променя. По същия начин един незначителен елемент дава цялостния, но индивидуален образ на творческия колектив и неговия лидер.”

Конферансието Д-р Тоня Любенова (уредник в Регионален исторически музей- Търговище) поздрави гостите и  обяви, че тази година Празниците са посветени на 80-та годишнина от рождението на проф. Лилия Гюлева(1933-2003). Ярък представител на българската хорово-диригентска школа, с разностранната си дейност , тя утвърждава високия авторитет на българското хорово изкуство в световен мащаб  и инициира създаването на Празниците, които нямат аналог в световната хорова практика. Празниците на женските и  девическите хорове водят началото си от 1987 година и  се налагат  като значим факт в музикалния живот на България. Те се провеждат под патронажа на Община Търговище и  лично на Кмета – д-р Красимир Мирев. Гости на форума бяха:

Д-р Красимир Мирев – кмет на Община Търговище

Акад. Емил Янев – председател на Балканския хоров форум за България

Елиянка Михайлова – председател на Българския хоров съюз

Проф. Петър Льондев – председател на Съюза на българските композитори

Г-жа Милка Толедова – диригент на Хора на Пловдивските момчета

Г-н Борис Семерджиев – секретар на Балканския хоров форум за България

Г-жаАнета Павлова – диригент на Хор „Кантилена” – В. Търново

Г-жаДеница Узунова- диригент на Хор” Бодра песен” – Шумен

Г-н Любчо Василев – главен художествен ръководител на ПФА „Мизия”  и  зам. председател на СБМТД

В Организационния комитет на Празниците тази година активно се включи и  нашият съгражданин Маестро Йордан Камджалов – генерален музикален директор на гр. Хайделберг , Германия. Диригентът  със световна слава, бивш възпитаник на проф. Л.Гюлева, бе удостоен със званието ПОЧЕТЕН АРТИСТИЧЕН ДИРЕКТОР на Празниците. В своето поздравително писмо той благодари на Кмета на Общината за подкрепата и  на Илиана Иванова за нейната безпрецедентна всеотдайност и  виртуозен организационен дух. Маестро Камджалов пише, че е  горд да бъде търговищенец, ученик на проф. Гюлева и  част от културното възраждане на нашия град.

Женският хор „Златна лира” под диригентството на Илиана Иванова откри Празниците с „Миса бреве” на Лео Делиб.

Детският хор” Бодра песен” при ОДК – Шумен с диригент Деница Узунова показа блестяща вокална техника, фин звук, изваян до стерилност на фона на една относителна   статичност. Съставът получи наградата за най-добре изпълнена българска песен.

Женският хор „Рустико” от Скопие, Македония, дирижиран от проф. Запро Запров изненада почитателите на хоровото изкуство с авангардни решения  и добра дикция. Бе връчена награда за най-добър диригент.

За финал на първата вечер Женският хор „Златна лира”- Търговище с диригент Илиана Иванова   направи песенна разходка из Европа. След това трите хора изпълниха „Vivat musica” на Алдонис Калнинс. Последва награждаване с Диплом и  Плакет от Община Търговище за участниците. Предоставени бяха безвъзмездно  свитъци с ноти от композиторите Стоян Бабеков и Запро Запров.

Втората концертна вечер бе открита от красивите нимфи на Девически хор „Евмолпея” – Пловдив. Очаровани сме от дискретното и  интелигентно присъствие на диригентката д-р Рада Славинска.  Въпреки някои интонационни проблеми(вероятно следствие дългото пътуване),  девойките ни пренесоха в приказен свят, изпълнен с много красота. Заслужено получиха приза „Мис-фестивал”.

Дамският хор”Юмара” от Латвия с диригент Инге Зирне се отличи със специфично оцветения звук, тембристо наситен.Използвайки елементи от народното творчество с присъщия му непосредствено –действен характер, Инге Зирне доведе певиците до символичния език на „колективното безсъзнателно”. Бяхме свидетели на много интересна пластична реализация на диригентската техника, което не бе самоцелно, а имплицитно внедрено. Хор „Юмара” получи наградата за най-добро изпълнение на фолклорна песен.

Представянето на Камерния хор „Професор Васил Арнаудов” от София , воден от  проф. Теодора Павлович илюстрира как диригентът с времето засилва своята Азовост и престава да бъде творение на своите учители, превръщайки се сам в ТВОРЕЦ. Пеещите дами от зрители на „Мировата сцена” станаха АРТИСТИ, притежатели на творческа сила, способна да създава и  руши.Изключително разнороден репертоар, поднесен с редуване на провокациите през всички модалности – от експериментален звук до динамична хореография. Проф. Павлович ни убеди, че певците се нуждаят от диригенти, които не вършат безсмислени неща на сцената. Тя безапелационно заяви своето присъствие на Празниците с   оригинално преживяване на СМИСЪЛА в изкуството, реализирано чрез конфронтацията със света. Тези мои лични усещания не задължават по никакъв начин  и могат да бъдат приети за субективни(това показва отражението в моето огледало). Но журито бе на същото мнение и  им отреди Наградата за най-добър хор .

В свободното време успяхме да поговорим за проблемите на съвременното хорово дело с някои от гостите.

Проф. Запро Запров от Македония одобри дефилирането на хоровите състави в града. Той изтъкна, че всяка културна манифестация е  добра, защото дава възможности за популяризиране на духовния живот на хората. Това е  и добра мотивация за композиторите, слушайки друга музика да определят кое е интересното, кои теми се обработват. Размяната на опит е  винаги обогатяваща. Проф. Запров сподели няколко любими свои максими: „Пеенето е най-възвишеното говорене”, „Репертоарът е  личната духовна карта на диригента”, „Вокалът е  звучната униформа на хора”, „Диригентът трябва да бъде интелектуалец”. Проф. Запров определи ЖХ „Златна лира” като зрял хор със солидна звучност. Препоръча повече изобретателност при избора на репертоар, динамична градация, добра дикция и  раздвиженост. Динамичното време предполага раздвижена хореография.

Според него именно диригентът създава реда в хоровия състав със своята личност. Той препоръчва на всички свои колеги да имат визуална перцепция за подредбата на хористите като за снимка.

Акад. Емил Янев обобщи, че още от края на ХХ –ти век раздвижеността на хоровите изпълнения става основна тенденция и спомага за атрактивността на хоровото пеене. Обогатеното сценично поведение не трябва да бъде самоцелно.

Той адмирира усилията на Община Търговище  и дейците на хоровото изкуство в града. В разговор с Кмета бе изтъкнато, че успехът на Празниците зависи от високото изпълнителско майсторство на хора- домакин „Златна лира”. Разбира се , целият потенциал на Празниците не е  разкрит. Има необходимост регламентът да бъде актуализиран и приведен в съответствие с изискванията на времето.

 Те трябва да служат за стимулиране на творчеството на хоровите композитори. Това ще засили изключително много общонационалното им значение, защото ще има нова клауза в регламента – задължително изпълнение на нова българска песен.

Акад. Янев уточни, че гостуващите състави бяха различни, но имаха общи белези- чиста интонация, добър ансамбъл, логична динамика, музициране от душа. Не достигаше динамична нюансировка, прояви се и  неумение в интерпретирането на куплетната форма. Наблюдаваше се и  известен стремеж към повече техницизъм, отколкото за емоционално въздействие. Радостно е , че в България има толкова добри състави, които представляват национално богатство. Съпоставката при изпълнението на българските и  чуждите хорове  категорично показваше, че българското хорово изкуство като аматьорско изкуство изцяло отговаря на европейските и  световните тенденции за хорово пеене. Аматьорското хорово  пеене изпълнява същите важни държавни задачи , каквито изпълнява и масовото физкултурно движение. На него може да се гледа като на резерв за професионалното музикално изкуство. Налага се хоровото пеене да намери място в концепцията на МОМН за съотношението между изучаваните дисциплини в училище.Само при един разумен баланс между образователно- професионалните, емоционално-естетическите и  физическите дисциплини  ще може да се създаде нова работна сила, годна за пробив на работния пазар.

Милка Толедова направи емоционален репортаж на Празниците.

„Прекрасен фестивал, празник на Музиката и  хоровото пеене.Впечатлена съм от постиженията на „Златна лира”, който показа много високо художествено ниво, изключително интересна в стилово и  жанрово отношение програма. Впечатлена съм от селекцията на хоровете-участници във фестивала. Голямо постижение е , че  „Златна лира” е успял да покани най-добрият български хор „Проф. В.Арнаудов”, за да може търговищката публика да се докосне до това квалитетно майсторство. Под ръководството на проф. Павлович хорът звучи така, както звучеше и  при изключителния български диригент Васил Арнаудов. Поздравявам Илиана Иванова за нейния ентусиазъм, за художественото израстване на състава, за творческите постижения, нареждащи  „Златна лира” до най-добрите женски хорове в България  и Европа. За мен бе чест да съм гост на Осмите Празници. Чух прекрасния детски хор от Шумен, музикалните интерпретации на латвийците и  нашите приятели от Пловдив – хор „Евмолпея”.Македонският хор ни порази с модерната  програма на  невероятния диригент Запро Запров.Щастие  и удовлетвореност! Пожелавам на специалистите в Община Търговище да пазят и  развиват тази традиция. С радост бих присъствала и  на следващите издания на фестивала.Макар и  с подсказване, Община Търговище разбра, че публиката в града има интерес към такива изяви, които са оазис на изкуството и  културата.”

Осмите Празници на женските и  девически хорове „Проф. Л. Гюлева” съвпаднаха и  с 40-годишнината от създаването на Женския хор „Златна лира” – символичен домакин на събитието. Получени бяха много поздравителни адреси с пожелания за популяризиране на женското хорово пеене.

 

Дано следващото издание на Празниците да бъде скоро!!!

 

 

В огледалото на човешката душа

 

 

Осми Празници на женските и  девическите хорове „Професор Лилия Гюлева” – Търговище - 2013 

 

 

 

„Лечебно е  , когато в огледалото на човешката душа се оглежда цялата общност…., а в общността – отделната личност ”

 

Само да не си помислите, че ние- хоровите маниаци- сме дошли на концерт, за да се лекуваме. За първи път слушателят навлиза в духовния свят на хоровата творба чрез концертната зала.Единството на стените, завесите, логото на фестивала и  цветната украса вае усещането за психичен комфорт и подготвя хората да възприемат изкуството, създавайки им подходящо настроение. Тук и изпълнителят има време да си каже: „Какво пази в паметта си тази сцена ? Ето, аз идвам при моята публика.  Искам да направя  нещо за нея.”

Две концертни вечери  и шест хорови съдби. Известно е, че музиката резонира най-дълбоко с вътрешния свят  и уникалността на всеки човек.Тя е  виртуално изкуство, даващо безкрай възможности.А музикалната оценка включва не само наблюдението, но и  умението да подредим фактите, изграждайки калейдоскопичния образ на диригента и  неговия хор. Проф. Запро Запров от Македония сподели: „Хорът е  духовното огледало на диригента”.  Аз бих допълнила: „Същественото често не е свързано с видимото, линията на буквата „I” има повече мастило, но eдна малка точка отгоре  я променя. По същия начин един незначителен елемент дава цялостния, но индивидуален образ на творческия колектив и неговия лидер.”

Конферансието Д-р Тоня Любенова (уредник в Регионален исторически музей- Търговище) поздрави гостите и  обяви, че тази година Празниците са посветени на 80-та годишнина от рождението на проф. Лилия Гюлева(1933-2003). Ярък представител на българската хорово-диригентска школа, с разностранната си дейност , тя утвърждава високия авторитет на българското хорово изкуство в световен мащаб  и инициира създаването на Празниците, които нямат аналог в световната хорова практика. Празниците на женските и  девическите хорове водят началото си от 1987 година и  се налагат  като значим факт в музикалния живот на България. Те се провеждат под патронажа на Община Търговище и  лично на Кмета – д-р Красимир Мирев. Гости на форума бяха:

Д-р Красимир Мирев – кмет на Община Търговище

Акад. Емил Янев – председател на Балканския хоров форум за България

Елиянка Михайлова – председател на Българския хоров съюз

Проф. Петър Льондев – председател на Съюза на българските композитори

Г-жа Милка Толедова – диригент на Хора на Пловдивските момчета

Г-н Борис Семерджиев – секретар на Балканския хоров форум за България

Г-жаАнета Павлова – диригент на Хор „Кантилена” – В. Търново

Г-жаДеница Узунова- диригент на Хор” Бодра песен” – Шумен

Г-н Любчо Василев – главен художествен ръководител на ПФА „Мизия”  и  зам. председател на СБМТД

В Организационния комитет на Празниците тази година активно се включи и  нашият съгражданин Маестро Йордан Камджалов – генерален музикален директор на гр. Хайделберг , Германия. Диригентът  със световна слава, бивш възпитаник на проф. Л.Гюлева, бе удостоен със званието ПОЧЕТЕН АРТИСТИЧЕН ДИРЕКТОР на Празниците. В своето поздравително писмо той благодари на Кмета на Общината за подкрепата и  на Илиана Иванова за нейната безпрецедентна всеотдайност и  виртуозен организационен дух. Маестро Камджалов пише, че е  горд да бъде търговищенец, ученик на проф. Гюлева и  част от културното възраждане на нашия град.

Женският хор „Златна лира” под диригентството на Илиана Иванова откри Празниците с „Миса бреве” на Лео Делиб.

Детският хор” Бодра песен” при ОДК – Шумен с диригент Деница Узунова показа блестяща вокална техника, фин звук, изваян до стерилност на фона на една относителна   статичност. Съставът получи наградата за най-добре изпълнена българска песен.

Женският хор „Рустико” от Скопие, Македония, дирижиран от проф. Запро Запров изненада почитателите на хоровото изкуство с авангардни решения  и добра дикция. Бе връчена награда за най-добър диригент.

За финал на първата вечер Женският хор „Златна лира”- Търговище с диригент Илиана Иванова   направи песенна разходка из Европа. След това трите хора изпълниха „Vivat musica” на Алдонис Калнинс. Последва награждаване с Диплом и  Плакет от Община Търговище за участниците. Предоставени бяха безвъзмездно  свитъци с ноти от композиторите Стоян Бабеков и Запро Запров.

Втората концертна вечер бе открита от красивите нимфи на Девически хор „Евмолпея” – Пловдив. Очаровани сме от дискретното и  интелигентно присъствие на диригентката д-р Рада Славинска.  Въпреки някои интонационни проблеми(вероятно следствие дългото пътуване),  девойките ни пренесоха в приказен свят, изпълнен с много красота. Заслужено получиха приза „Мис-фестивал”.

Дамският хор”Юмара” от Л




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anieva
Категория: Технологии
Прочетен: 450667
Постинги: 118
Коментари: 132
Гласове: 211
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031