Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.07.2013 14:25 - Вокалната работа в хора
Автор: anieva Категория: Технологии   
Прочетен: 2218 Коментари: 0 Гласове:
0



                  Успешни техники за подобряване на вокалната работа в хора

 

 

 

            Елементарно условие за провеждане на пълноценна вокална работа е  познаването на наличния „гласов материал” на певците, участващи в хоровия ансамбъл. Това е осъществимо  преимуществено чрез индивидуално прослушване от диригента и вокалния педагог. Определянето на вида на певческия глас става по няколко основни показатели:  мястото на преходите, тембър, диапазон, място на примарните тонове, теситурна издръжливост на гласа и  естественост на артикулацията. Мястото на горния преход е  един от най-сигурните признаци за класифициране на певческите гласове. А артикулацията е най-естествена в центъра на диапазона на всеки глас. Основните показатели за преценка на гласовите възможности на новоприетите певци са тембърът и  диапазонът. При избора на нови хористи е  желателно да се избягват певци с ярки и  характерни гласове, тъй като по канон те не са подходящи за ансамблова звучност. Може да се дискутира, разбира се, понякога се срещат  и  успешни изключения на ансамбли от солисти( например  „Тебе поем” от Красноярск, Русия с диригент Константин Якобсон).

             Друг компонент , влияещ върху звуковата палитра на хоровете е подреждането на хористите, то трябва да се извършва по гласов признак.Обикновено на първия ред се подреждат лиричните, а на втория ред – спинтовите гласове. В средата се поставят певците с кадифен тембър. Но не трябва да се пропуска  и значението на физическите данни на певците.

            Безспорно, груповото музициране  има универсално предназначение в човешката дейност. При  хоровото пеене също така трябва да се спазват определени изисквания :

1. Безшумно вдишване, преди атака да се задържи поетия въздух. А издишването да бъде плавно и  без тласъци. В резултат на това пеенето с добра дихателна опора придава на гласа наситеност, обем, сила и  яркост.

2. За насочване на начинаещите певци към резонаторните усещания се използват сонорните съгласни „М” и  „Н” при затворена уста и  пеене на упражнения с вокала „И”.

3. Като психо - физиологична дейност пеенето изисква психическа нагласа и активизиране на всички елементи, обслужващи тази дейност.

4. Разпяването е  необходим преход. В първата фаза упражненията трябва да бъдат леки, с низходящи движения в медзофорте до 5-7 минути. Във втората фаза(около 15 минути) гласовият апарат се натоварва последователно от бавно към бързо темпо ,   от проста към сложна мелодична линия, ритъм  и хармония. Специално внимание се отделя на разпяването преди концерт. За преодоляване на напрежението може да се започне с леки произведения, обичани от хористите.

5.Диригентът трябва да бъде личност с изявени способности- добър организатор и  оратор, уравновесен и  емоционален човек, спокоен, решителен, търпелив, активен лидер   и обаятелен медиум за хористите. 

                                         Ескизи  от  „Вокална методика” на Константин Карапетров





Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anieva
Категория: Технологии
Прочетен: 452086
Постинги: 118
Коментари: 132
Гласове: 211
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930