бе организатор на
МЕЖДУНАРОДНА КОНФЕРЕНЦИЯ – MO DYSLEXIA : Осигуряване на добра образователна подкрепа на младежи с дислексия
21 май 2016
РУСЕ
Конференцията премина в условията на позитивен дух, гостоприемство, колегиални взаимоотношения, перфектна организация и възможности за дискусии. Тя е част от проекта „ Мобилност на образователните услуги”(Mobility of Educational services) в рамките на програмата „Еразмус плюс” (Erasmus+), с партньори Латвия, Чехия и Турция. Целта на проекта е да се повиши качеството и достъпността на образователните услуги за младежи с дислексия и други специфични обучителни затруднения в условията на общообразователното училище. Гости на събитието бяха : проф. Дора Левтерова- Гаджалова от ПУ” П. Хилендарски”; Том Шмидт от Рига, Латвия; Яна Паленска от Dys- Centrum- Прага, Чехия; Омер Фарук Метин – Асоциация по дислексия- Коджаели, Турция, Даниела Бонева- Асоциация Дислексия- България, Диана Иванова, Кремена Стоянова, Стела Иванова, РЦПИОВДУСОП- град Русе и специалисти от ресурсни центрове в страната. Водещата на форума – Елена Михова- улесни протичането на конференцията с ведрото си настроение и оптимизъм.
В България терминът „дислексия” се използва за назоваване на широк спектър от специфични обучителни затруднения, докато в редица други страни той се ограничава до обозначаването на затруднения в овладяването на четенето. Всички родители са единодушни за това, че учащите с дислексия се нуждаят от асистиращи технологии и облекчения, тъй като дислексията не означава по-ниска интелигентност. Според тях това състояние не трябва да бъде причина младежите да не завършат средно образование и да продължат да учат в университет. Припомнихме облекченията, които могат да ползват учениците: аудиокниги, диктофон; позиция, близо до учителя; устно изпитване, използване на таблет, допълнително време при изпит. С неволите на неуспешните терапии ни запозна майката на Лъчезар- Кремена Стоянова. Нейният преживян разказ от първо лице докосна аудиторията и я направи съпричастна с истинските проблеми на детето с дислексия. За правните регулации и борбата с институциите ни информира Том Шмидт- баща на 9 годишно момче с дислексия. Яна Паленска представи нов продукт за интерактивно обучение. Много и интересни казуси бяха представени. Някои от тях намериха своето решение.
В резултат на пилотно проучване в рамките на проекта и въз основа на извършен национален анализ на потребностите на учениците с дислексия , ще бъде разработен Наръчник за учители, ще се провеждат обучителни курсове и множество законодателни инициативи. Очакванията на родителите са свързани с въвеждането на следните услуги, достъпни за дислексиците в училище: допълнителни индивидуални часове, допълнителна помощ от учители по различните предмети, индивидуални консултации от специалисти(логопеди, психолози, ресурсни учители), допълнително обучение за работа с компютър и асистиращи технологии.
Конференцията бе закрита с Обръщение към министъра на образованието и науката – г-жа Меглена Кунева и Комисията по образование. Направен бе извод, че дислексията съпътства човека през целия му живот. Младежите с това състояние притежават висока креативност и са много ценни за обществото, но страдат несправедливо от ограниченията в общообразователното училище. Даниела Бонева заяви, че Асоциация Дислексия- България е отворена за предложения. Тя изказа своята надежда, че съвместните усилия на родители, ученици, специалисти и общество – ще доведат до ПРОМЯНА.
Русия: Градът обявен за извънредно полож...
Предай нататък