Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.06.2016 12:43 - Конференция с международно участие "Логопедична диагностика"
Автор: anieva Категория: Технологии   
Прочетен: 677 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                ЧЕТВЪРТИ ЮНИ 2016г

Свидетели сме на един форум, доказал своята полезност във времето . Нови контакти  и обмен на интересна  информация. На 4.06.2016г. конференцията започна своята работа в секция „Диагностични инструменти”. Своите доклади представиха Диана Дремова- РЦПИОВДУСОП- Пловдив, Деница Друмева - ОС – България ООД, Катерина Щерева- СУ „Кл. Охридски”, Антоанета Калонкина и Йорданка Лалова – Държавен логопедичен център - София, Теменужка Шунева, Н. Николова и  Иван Чавдаров, Светлана Картунова  и Жулиета Темникова, Милена Мутафчиева- НБУ, Милена Кънчева-майка на младеж с аутизъм,.

     Диана Дремова представи своя адаптирана методика за оценка на речта. Деница Друмева презентира DDE-2 – тестова батерия за оценка на дислексия. Доц. Катерина Щерева ни запозна с картинния тест за фонологично осъзнаване. Тя разказа за неговата предистория. През 2008 г. е поставено неговото начало с 6 субтеста. Съвременната батерия на теста включва 16 субтеста и още два – за бързо серийно назоваване. Преимуществото на този инструмент е в това, че идентифицира и високите постижения. Резултатите му се обединяват в 4 нива:

-         Високо

-         Норма

-         Застрашеност  от изоставане

-         Изоставане

Въпросите са разпределени в 4 групи по възраст за деца от 4 до 7 години. Обещавам си да намеря време и  да посетя това обучение през септември.

     Д-р Милена Мутафчиева от НБУ ни запозна с психометричните качества на скала за измерване на когнитивното развитие при 4 годишни деца. Милена Кънчева припомни, че до успех може да се стигне, ако се обединят усилията на родители, специалисти и общество. За диагностичните предизвикателства на детската говорна апраксия говори д-р Елена Бояджиева – Делева. Тя обобщи, че ДГА е нарушение, което не се „израства” и не се компенсира самостоятелно. Във връзка със сложната диференциална диагностика на това състояние , тя предложи работния термин „предполагаема детска говорна апраксия”.

     Фани Валсамиду от Гърция засегна темата за превенцията на комуникативните нарушения при децата.

     Премръзнали от климатика, отиваме на разходка в градината на хотела. Времето  за почивка е  недостатъчно, но красотата има властта да зарежда с енергия.  Отново се връщаме в конферентната зала, за да продължим заниманията в следобедната сесия. Вниманието на аудиторията бе насочено към  тестовете за изследване на говора  и речта в детската възраст. Калина Спасова от РЦПИОВДУСОП – Варна – в съавторство с лекарски екип- представи система за изследване на  езиковия дефицит при деца с вродени интракраниални арахноидални кисти.

Йорданка Маркова ни запозна с практики, основани на доказателства,  при комплексно лечение на пациенти с вродени лицеви аномалии. Тя е управител на Докси-център за деца и  родители, доверен логопед на Асоциацията на пациентите с вродени лицеви аномалии и техните родители.  Йорданка Маркова е  майка на Докси, младеж с проблеми в развитието на говора. Тя разказа за перипетиите, свързани с лечението на сина й  и за съществуващия национален регистър, който  е в състояние да осигури на детето помощ близо до дома и да дофинансира лечението.

Анна Тодорова- Андреева презентира специализирани технически средства за скрининг на деца от предучилищна възраст. Нина Йорданова- управител на детски център „Пумпелина” в София - стартира първия от трите уъркшопа в програмата на конференцията.”Скали за оценка на детското развитие”- това бе работното заглавие на тренинга. Както винаги , Нина показа своя вроден артистизъм и  очарова присъстващите с красивия  тембър на гласа си. В своята работа тя подчерта, че основен критерий за ориентиране на родителите в състоянието на детето са неговите актуални умения. Те могат да бъдат „измерени” чрез ИГРАТА. Скалите за оценка отчитат способността за движение, партниране, подражание и  общуване при деца на възраст от 0-3 години. Нина Йорданова посочи възможностите на играта като предпоставка за учене. Очакваният краен ефект   е условието децата да играят социални игри. Терапевтът показа как чрез игрови ситуации да изпълним очакванията на клиента. Специално внимание бе обърнато на жестовете в детската възраст, които са силно повлияни от поведението но родителите. Детски център „Пумпелина” предлага на своите клиенти креативно лятно ателие с обещанието да научи децата за 24 дни/ 48 часа да представят авторска приказка на сцена, да танцуват поне два стила, да пеят сами поне един куплет или да рисуват и  моделират, използвайки различни техники. Заниманията ще се водят от Христос Тсампурас, Габриела Ангелова,  Венци Дреников и  Нина Йорданова. На 15 юли 2016г. групите „Танцувай приказка с пеене” и „Детска приказна сценография” ще бъдат обединени в едно истинско представление на сцена, а родителите на участниците ще могат да се настанят удобно и  да се забавляват.

         Николай Николов ни запозна с  основните изисквания при създаването но тестове, отговарящи на европейски стандарти. Вторият уъркшоп с работно заглавие „Оценка на детското развитие” бе воден от Севджихан Еюбова.  Дама с  прекрасна визия, висока енергия и професионална компетентност. Въпреки крехката си възраст, тя се отличи с впечатляващи презентаторски умения и сугестивно влияние над аудиторията. От  опита си като клиничен психолог и супервайзър на УНИЦЕФ , С. Еюбова припомни, че честотата на нарушенията  в детска възраст обхваща интервала 5-15%. „Тестовете за оценка  ни помагат да се ориентираме дали децата   са овладели очакваните за съответната възраст умения. Тази информация ни осведомява за постиженията  им и е отправна точка за практически съвети, подкрепящи адекватното и прогресивно развитие на детето.”, сподели тя и представи основните  работещи тестове.

Developmental Profile 3 е рейтинг скала за оценка на развитието на децата от 0 до 13 години. Тя е разработена в съответствие със стандарта IDEA  и се използва за скрининг оценка на нуждите на детето от специално образование и при разработване на индивидуални планове за обучение. Областите, които изследва са:

-         Физическо развитие

-         Адаптивно развитие

-         Социално и  емоционално развитие

-         Когнитивно развитие

-         Комуникация

 

 

 

 

                                   DENVER II

DENVER II има широко приложение при скрининг оценяването на деца от 0 до 6 години. Тестът показва в каква степен детето може да изпълни определена задача или да постигне дадена цел. Резултатите и  поведението на изследваното дете се сравняват с нормативните очаквания за съответната възраст. Целта на този инструмент е да се използва като скрининг и ранна детекция, а не за формулиране на точна диагноза. Засяга следните области на изследване:

-         Личностно социална сфера

-         Фина моторика - Адаптивност

-         Говор

-         Груба моторика

 

                              WISC- IV

WISC –IV  e скала за оценка на познавателните и  интелектуалните способности, предназначена за деца от 6 до 16 години (включително). Обхваща следните области на изследване:

- Вербално разбиране

- Образно мислене

- Работна памет

- Скорост на преработка на информацията

Допълнително ни осведомява за флуидната и  кристализирана интелигентност, както и  за редица други по-специфични когнитивни функции. Скалата  е ключова при оценяването на деца, тъй като надеждното и  валидно оценяване на интелигентността е важна част от диагностиката и планирането на интервенции при почти всички проблеми в детската възраст, както и  за идентификация на надарени деца.

 

                                   

                                CONNERS 3

CONNERS 3  е рейтинг скала за оценка на ADHD ( хиперактивност с дефицит във вниманието) и разстройства с противопоставяне, отправяне на предизвикателства и разрушително поведение. Скалата е  предназначена за диференциална диагностика на ХАДВ  и други разстройства на поведението и  социализацията при деца от 6 до 18 години. Тя изисква събиране на информация от няколко източника- родители, учители и от самото дете, ако то е  над 8 г. Областите на изследване са:

-         Хиперактивност

-         Дефицит на внимание

-         Проблеми, свързани с ученето

-         Екзекутивни функции

-         Агресивност

-         Отношения с връстници

 

                                  CARS 2

CARS 2   е рейтинг скала за диференциална диагностика на разстройствата от аутистичния спектър. Тя  е предназначена за деца над  2 години. Скалата има две версии- стандартна  и версия за високофункциониращи деца. Двете версии на скалата имат специфични прагови оценки, свързани с диагностицирането на аутизъм, синдром на Аспергер и первазивно разстройство на развитието, неуточнено по друг начин. CARS 2   предоставя възможност за интегриране на диагностична информация, определяне на функционалните способности, даване на обратна връзка на родителите и създаване на план за предстоящата терапия.

 

                                     DDE-2

 

DDE-2 e тестова батерия за оценка на дислексия на развитието (трудности при усвояване на четенето  и писането в детска възраст). Батерията е  предназначена за ученици от 2-ри до 8-ми клас. Състои се от 8 субтеста (5 от тях са свързани с четенето, а други 3 – с писането). Обхваща следните области на изследване:

-         Затруднения при четене на букви, срички  и безсмислени думи

-         Затруднения при разпознаване на вече познати думи

-         Затруднения при писане на букви, срички  и безсмислени думи под диктовка

-         Затруднения, свързани с прилагане на правописни и  граматични правила

                                                TEMAS

TEMAS  е проективна методика, предназначена за изследване на деца от 5 до 18 години. Тя е подходяща за оценка на емоционални и  поведенчески проблеми в тази възрастова група. Тестът съдържа 23 пълноцветни стимулни платна. Картините върху платната изобразяват позитивни и  негативни емоции и типични социални интеракции между деца, родители, връстници и  възрастни. Платната в българската версия на теста са съобразени с културните особености на страната. Те са специално създадени за тази версия и са одобрени от автора на теста.

ОС – България ООД е първият и  до  момента единствен издател на психологически тестове, предлагащ съвременни инструменти за оценка на детското емоционално, социално и интелектуално развитие. Повечето от тях са считани за „златен стандарт” в своята област. Издателите стриктно спазват международните стандарти  за публикуване на психологически тестове, гарантирайки, че адаптираните тестове съответстват на оригиналните инструменти и представляват одобрена от авторите тяхна национална версия. Авторите са водещи учени от университети и  детски клиники.




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anieva
Категория: Технологии
Прочетен: 292381
Постинги: 114
Коментари: 131
Гласове: 207
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930