Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.09.2008 19:27 - Апел за насърчаване на антропософската лечебна педагогика и социална терапия в България
Автор: anieva Категория: Технологии   
Прочетен: 1457 Коментари: 0 Гласове:
0



Обучение по антропософска лечебна педагогика и социална терапия

Отчет

за 3-та и 4-та семинарни седмици в Яковци/Елена, проведени от 20 до 31 юли 2008 г.

 

Насред България

, в малкото село Яковци, в което до представителната църква се виждат няколко къщи и две кръчми, се състояха 3-та и 4-та седмици от семинарното обучение по антропософска лечебна педагогика и социална терапия. Едит Моор, инициаторката и ръководителка на проекта, поздрави участниците в българското лято, посрещнало всички тях със своите около 30 градуса горещини. След втория ден времето се смили и охладня до една приятна за работа температура.

Както винаги досега, записалите се в семинара пристигнаха от цяла България

. Този път бяха поканени и деца с увреждания на някои от участниците. Всички бяха настанени в току-що ремонтирани сгради. Като основно помещение за лекциите на семинара служеше старата зала за събрания на селското читалище, където едва се побираха малко повече от петдесетте участници. Изработването на филц и пластицирането се провеждаха на покрити тераси, а времето беше достатъчно благосклонно, за да може то да се осъществи.

Четири бяха темите в центъра на съдържателната работа

1.

: Органите на човешкото тяло и тяхното отношение към болестта и здравето:

Д-р Франциска Келер съумя не само да обясни основните физиологични отношения, а продължи и по-нататък

2.

, като разгледа тяхната взаимозависимост и направи връзка с членовете на човешкото същество, като успя да свърже всичко това чрез описанието на многобройни казуси на хора с увреждания. Особеният акцент беше поставен върху тази част от програмата поради участието на деца с аутизъм, синдром на Даун, шизофрения. На базата на картината на тези заболявания можаха да бъдат проведени непосредствените обсъждания на детските случаи. Практикуване на антропософската лечебна педагогика:

Тази тема беше представена не само изключително професионално

3.

, но и разширено чрез многобройни примери от практиката и упражнения. Направи го Валерия Медведева от училището „Феникс” в Харков/Украйна. Изложението бе допълнително задълбочено чрез представление с кукли по една българска приказка и работата на две групи, които се подготвяха интензивно във вечерните часове за участието си с кукления театър. Този спектакъл беше изнесен и след това в две социални заведения на близкия град Елена, посрещнат бе с голямо възхищение от настанените там и специалистите.Работа върху човешката биография, възможната й структура и анализ:

Темата беше разгледана от д-р Герхард Херц и свързана чрез упражнения със собствената фаза от живота на участниците

4.

. Близостта, която лечебните педагози и социалните терапевти постигат спрямо техните клиенти, е важен педагогически елемент. Чрез занимаването с личната биография се подпомага същевременно и възможността за намиране на необходимата дистанция към тази работа. Обработване на конфликти:

Тази тема също беше въведена от д-р Герхард Херц и онагледена с практически упражнения

 

. Това беше следващата важна крачка в тематичните области, които са от значение за педагогическата работа в тесния смисъл на думата.

Езиковата бариера отново беше преодоляна почти без усилие чрез прецизната и съпричастна преводаческа работа на Катя Белопитова. А на различните места на провеждане на семинара и извън него беше подпомогната и облекчена от Росица и Димитър Левашки

, д-р Стоян Везенков и Веселина Куртева.

Двете семинарни седмици бяха разделени от един свободен ден

, който беше използван за излети в историческото градче Елена и до намиращите се в близост манастири, а също така и за контакт със семействата. Един ден беше предвиден за посещение на българско заведение за хора с увреждания. Тези впечатления от житейската реалност на работата с инвалиди бяха много важни. Видими са не само материалният недостиг и обзавеждането на заведенията. При всички усилия на ангажираните там хора и отчасти при действително усещащата се тяхна съпричастност, е явно, че традицията на тази дейност се определя много силно от разбирането на работещите там за самите себе си като за надзираващ персонал, което спъва терапевтичната и насочената към насърчаване и стимулиране на обгрижваните хора, която работа те „оставят” на специалистите. Привличането на тези, за които се полагат грижи, към ежедневието на живота и цялостната концепция за асистиране чрез изкуство представляват култура, която тепърва трябва да бъде развита.

Посещенията на тези заведения послужиха не само за придобиване на впечатления от практиката

, но и за съединяването на обучението с българската социална система. Наред с разговорите с кметовете, които по правило носят отговорност за социалните заведения, това доведе и до покана за откриването на нов дневен център в Елена. А и фактът, че участниците в семинара представиха подготвената от тях за кукления театър приказка в две от заведенията, допринесе за укрепване на това съединяване с практиката. Към края на проявата кметът на Яковци предложи, през следващото лято за лекциите на семинара да се използва църквата. По такъв начин е възможно да се подобрят условията за провеждането му, което улеснява отговорниците в решението им да изберат отново Яковци, разположено в средата на България, като място за семинара през другата година.

Събранието на членовете на сдружение „Опора-БГ” и изборът на нов управителен съвет постави българската страна на нова основа в отговорността й за провеждането на това обучение

 

. Сега управителният съвет се състои от пет български участници и доценти в семинара. Едит Моор, инициаторката, беше избрана като почетен председател, а Герхард Херц като координатор на експертния съвет.

През втората седмица семинарът бе посетен от Конрад Лампарт и д-р Дирк Рандол, двама представители на главния спонсор

, фондацията „Софтуер АГ”, за да придобият на място собствено впечатление от инициативата чрез участие в отделни дялове на програмата, посещения на помещенията и местата за провеждане на семинара, разговори с преподаватели и участници. Следващата разисквана тема беше заплануваният строеж на едно социално-терапевтично заведение в Драгодан.

Едит Моор и Герхард Херц проведоха разговори с всички участници

, като обсъдиха участието им през идните две години от обучението, предвиждания стаж и годишната работа за приключване на първата учебна година. Още въз основа на езика се вижда, че приоритет получава стажът в славянските страни. И действително много от участниците се стремят към провеждането на стажа в антропософски заведения в Украйна, в Русия, а също така и в съседна Румъния. Въпреки това Швейцария и Германия си остават все така привлекателни за стаж и някои участници ще използват шанса си там. Тъй като финансовите средства за път представляват проблем за всички, беше създаден фонд за пътни разходи, който обаче още не е толкова пълен - от него всички стажанти могат да получат сума от 200 евро като помощ за пътните им разходи до мястото на провеждане на стажа. Самият семинар също така не е изцяло финансово обезпечен за трите години, въпреки помощите от някои спонсори. Част от съдействието представляват така наречените насрещни (Matching) средства, т.е. те постъпват само в такъв обем, в какъвто са били предвидени от другата страна. С други думи: всяко евро или лев, които са постъпили от българската страна, се удвоява от спонсорите. За двете задачи има спешно нужда от още дарения.

Естествено, в хода на тези две семинарни седмици отношенията между самите семинаристи, а също между тях и доцентите се развиха в естествената си социална динамика. Все по-открито се разговаря по теми, свързани с тяхната трудова действителност

, възможностите, границите и визиите. А и на нас, като организатори, ни става все по-ясно, колко надежда и готовност за промяна се таи у тези хора. През последната семинарна седмица една от участничките, присъствала активно през началните дни, роди първата си рожба. Тя се превърна в символичното дете на първия семинар по антропософска лечебна педагогика и социална терапия в България.

Обичащите пеенето и танците българи не оставиха неизползвани вечерите да преминават просто ей-така и посветиха западните европейци в националните танци на домакините

 

. Вече може да се каже, че заключителната за първата учебна година семинарна седмица през октомври е добре подготвена на много нива и всички с радост ще продължат все така интензивно съвместната си работа.

Едит Моор

Герхард Херц

, ръководителка на проекта, ръководител на обучението

 

25

август 2008 г.

_____________________________________________________

Сметки на фондация „Дом Опора” в лева: ІВАN BG20STSA93000015892307

 

Банка ДСК ВІС

в евро: ІВАN BG15STSA93000015964759

__________________________________________________

Сметки за дарения на

ACACIA, фонд за сътрудничество при развитието

____________________________________________

Банка в Базел:

Freie Gemeinschaftsbank, Basel

Сметка

ACACIA 2.488.0  Clearing 8392 и PC 40-963-0 за преводи от Швейцария

IBAN CH13 0839 2000 0000 2488 0  BIC RAIFCJ22XXX

Посочване за проекта:

за преводи от чужбина лечебна педагогика / България

________________________________________

Банка в Бохум:

GLS Gemeinschaftsbank, Bochum

Сметка

ACACIA 329 084 00   банков код 430 609 67  за преводи от Германия

IBAN DE5743 0609 6700 3290 8400  BIC GENO DE M1 GLS

Посочване за проекта:

за преводи от чужбина лечебна педагогика / България



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anieva
Категория: Технологии
Прочетен: 453216
Постинги: 118
Коментари: 132
Гласове: 211
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930