Обучение по антропософска лечебна педагогика и социална терапия
Отчет
за 3-та и 4-та семинарни седмици в Яковци/Елена, проведени от 20 до 31 юли 2008 г.
Насред България
, в малкото село Яковци, в което до представителната църква се виждат няколко къщи и две кръчми, се състояха 3-та и 4-та седмици от семинарното обучение по антропософска лечебна педагогика и социална терапия. Едит Моор, инициаторката и ръководителка на проекта, поздрави участниците в българското лято, посрещнало всички тях със своите около 30 градуса горещини. След втория ден времето се смили и охладня до една приятна за работа температура.Както винаги досега, записалите се в семинара пристигнаха от цяла България
. Този път бяха поканени и деца с увреждания на някои от участниците. Всички бяха настанени в току-що ремонтирани сгради. Като основно помещение за лекциите на семинара служеше старата зала за събрания на селското читалище, където едва се побираха малко повече от петдесетте участници. Изработването на филц и пластицирането се провеждаха на покрити тераси, а времето беше достатъчно благосклонно, за да може то да се осъществи.Четири бяха темите в центъра на съдържателната работа
1.
: Органите на човешкото тяло и тяхното отношение към болестта и здравето:Д-р Франциска Келер съумя не само да обясни основните физиологични отношения, а продължи и по-нататък
2.
, като разгледа тяхната взаимозависимост и направи връзка с членовете на човешкото същество, като успя да свърже всичко това чрез описанието на многобройни казуси на хора с увреждания. Особеният акцент беше поставен върху тази част от програмата поради участието на деца с аутизъм, синдром на Даун, шизофрения. На базата на картината на тези заболявания можаха да бъдат проведени непосредствените обсъждания на детските случаи. Практикуване на антропософската лечебна педагогика:Тази тема беше представена не само изключително професионално
3.
, но и разширено чрез многобройни примери от практиката и упражнения. Направи го Валерия Медведева от училището „Феникс” в Харков/Украйна. Изложението бе допълнително задълбочено чрез представление с кукли по една българска приказка и работата на две групи, които се подготвяха интензивно във вечерните часове за участието си с кукления театър. Този спектакъл беше изнесен и след това в две социални заведения на близкия град Елена, посрещнат бе с голямо възхищение от настанените там и специалистите.Работа върху човешката биография, възможната й структура и анализ:Темата беше разгледана от д-р Герхард Херц и свързана чрез упражнения със собствената фаза от живота на участниците
4.
. Близостта, която лечебните педагози и социалните терапевти постигат спрямо техните клиенти, е важен педагогически елемент. Чрез занимаването с личната биография се подпомага същевременно и възможността за намиране на необходимата дистанция към тази работа. Обработване на конфликти:Тази тема също беше въведена от д-р Герхард Херц и онагледена с практически упражнения
. Това беше следващата важна крачка в тематичните области, които са от значение за педагогическата работа в тесния смисъл на думата.
Езиковата бариера отново беше преодоляна почти без усилие чрез прецизната и съпричастна преводаческа работа на Катя Белопитова. А на различните места на провеждане на семинара и извън него беше подпомогната и облекчена от Росица и Димитър Левашки
, д-р Стоян Везенков и Веселина Куртева.Двете семинарни седмици бяха разделени от един свободен ден
, който беше използван за излети в историческото градче Елена и до намиращите се в близост манастири, а също така и за контакт със семействата. Един ден беше предвиден за посещение на българско заведение за хора с увреждания. Тези впечатления от житейската реалност на работата с инвалиди бяха много важни. Видими са не само материалният недостиг и обзавеждането на заведенията. При всички усилия на ангажираните там хора и отчасти при действително усещащата се тяхна съпричастност, е явно, че традицията на тази дейност се определя много силно от разбирането на работещите там за самите себе си като за надзираващ персонал, което спъва терапевтичната и насочената към насърчаване и стимулиране на обгрижваните хора, която работа те „оставят” на специалистите. Привличането на тези, за които се полагат грижи, към ежедневието на живота и цялостната концепция за асистиране чрез изкуство представляват култура, която тепърва трябва да бъде развита.Посещенията на тези заведения послужиха не само за придобиване на впечатления от практиката
, но и за съединяването на обучението с българската социална система. Наред с разговорите с кметовете, които по правило носят отговорност за социалните заведения, това доведе и до покана за откриването на нов дневен център в Елена. А и фактът, че участниците в семинара представиха подготвената от тях за кукления театър приказка в две от заведенията, допринесе за укрепване на това съединяване с практиката. Към края на проявата кметът на Яковци предложи, през следващото лято за лекциите на семинара да се използва църквата. По такъв начин е възможно да се подобрят условията за провеждането му, което улеснява отговорниците в решението им да изберат отново Яковци, разположено в средата на България, като място за семинара през другата година.Събранието на членовете на сдружение „Опора-БГ” и изборът на нов управителен съвет постави българската страна на нова основа в отговорността й за провеждането на това обучение
. Сега управителният съвет се състои от пет български участници и доценти в семинара. Едит Моор, инициаторката, беше избрана като почетен председател, а Герхард Херц като координатор на експертния съвет.
През втората седмица семинарът бе посетен от Конрад Лампарт и д-р Дирк Рандол, двама представители на главния спонсор
, фондацията „Софтуер АГ”, за да придобият на място собствено впечатление от инициативата чрез участие в отделни дялове на програмата, посещения на помещенията и местата за провеждане на семинара, разговори с преподаватели и участници. Следващата разисквана тема беше заплануваният строеж на едно социално-терапевтично заведение в Драгодан.Едит Моор и Герхард Херц проведоха разговори с всички участници
, като обсъдиха участието им през идните две години от обучението, предвиждания стаж и годишната работа за приключване на първата учебна година. Още въз основа на езика се вижда, че приоритет получава стажът в славянските страни. И действително много от участниците се стремят към провеждането на стажа в антропософски заведения в Украйна, в Русия, а също така и в съседна Румъния. Въпреки това Швейцария и Германия си остават все така привлекателни за стаж и някои участници ще използват шанса си там. Тъй като финансовите средства за път представляват проблем за всички, беше създаден фонд за пътни разходи, който обаче още не е толкова пълен - от него всички стажанти могат да получат сума от 200 евро като помощ за пътните им разходи до мястото на провеждане на стажа. Самият семинар също така не е изцяло финансово обезпечен за трите години, въпреки помощите от някои спонсори. Част от съдействието представляват така наречените насрещни (Matching) средства, т.е. те постъпват само в такъв обем, в какъвто са били предвидени от другата страна. С други думи: всяко евро или лев, които са постъпили от българската страна, се удвоява от спонсорите. За двете задачи има спешно нужда от още дарения.Естествено, в хода на тези две семинарни седмици отношенията между самите семинаристи, а също между тях и доцентите се развиха в естествената си социална динамика. Все по-открито се разговаря по теми, свързани с тяхната трудова действителност
, възможностите, границите и визиите. А и на нас, като организатори, ни става все по-ясно, колко надежда и готовност за промяна се таи у тези хора. През последната семинарна седмица една от участничките, присъствала активно през началните дни, роди първата си рожба. Тя се превърна в символичното дете на първия семинар по антропософска лечебна педагогика и социална терапия в България.Обичащите пеенето и танците българи не оставиха неизползвани вечерите да преминават просто ей-така и посветиха западните европейци в националните танци на домакините
. Вече може да се каже, че заключителната за първата учебна година семинарна седмица през октомври е добре подготвена на много нива и всички с радост ще продължат все така интензивно съвместната си работа.
Едит Моор
Герхард Херц
, ръководителка на проекта, ръководител на обучението
25
август 2008 г._____________________________________________________
Сметки на фондация „Дом Опора” в лева: ІВАN BG20STSA93000015892307
Банка ДСК ВІС
в евро: ІВАN BG15STSA93000015964759__________________________________________________
Сметки за дарения на
ACACIA, фонд за сътрудничество при развитието____________________________________________
Банка в Базел:
Freie Gemeinschaftsbank, BaselСметка
ACACIA 2.488.0 Clearing 8392 и PC 40-963-0 за преводи от ШвейцарияIBAN CH13 0839 2000 0000 2488 0 BIC RAIFCJ22XXX
Посочване за проекта:
за преводи от чужбина лечебна педагогика / България________________________________________
Банка в Бохум:
GLS Gemeinschaftsbank, BochumСметка
ACACIA 329 084 00 банков код 430 609 67 за преводи от ГерманияIBAN DE5743 0609 6700 3290 8400 BIC GENO DE M1 GLS
Посочване за проекта:
за преводи от чужбина лечебна педагогика / България© Да се върнеш към живия огън
© Аман от умствени инвалиди в политиката